The Prisoner or: How I Planned to Kill Tony Blair (2006)

Regie: Petra Epperlein, Michael Tucker | 54 minuten | documentaire

In september 2003 wordt Abbas samen met zijn broers gearresteerd door Amerikaanse soldaten. Waarom ze worden vastgehouden, weet hij niet. Pas later komt hij erachter dat ze worden verdacht van een aanslag op Tony Blair, een even bizarre als onware veronderstelling, zo blijkt wel.

Aan de hand van striptekeningen en filmmateriaal van regisseurs Petra Epperlein en Michael Tucker, maar ook van eigen film- en fotomateriaal van Abbas zelf, wordt duidelijk gemaakt hoe deze vergissing tot stand komt, en wat de gevolgen zijn voor een respectabele Iraakse journalist, die nota bene onder Saddams regime ook al de nodige martelingen te verduren kreeg.

Het gebruik van deze diverse technieken en bronnen maakt ‘The Prisoner’ interessant. Het thema op zich is immers bekend, en daarmee is het risico op verzadiging groot. Daarom is het slim dat gekozen is voor een ietwat verrassende stijl: zeker de cartoons dragen bij aan een frisse benadering van een bekend en haast uitgekauwd onderwerp. Bovendien wordt zo op symbolische wijze duidelijk gemaakt dat het gemakkelijke onderscheid tussen ‘good’ en ‘bad’, zoals vaak in cartoons en door de Amerikanen wordt gedaan, meestal de werkelijkheid tekort doet.

‘The Prisoner’ is natuurlijk een voor de Amerikanen kritische documentaire, maar toont tegelijkertijd hoe zij worstelen met de dilemma’s van het hedendaagse Irak. Het valt niet mee om te zien wie wel en wie geen gevaar vormen, zeker als je te zwart-wit denkt. Ondertussen moet de hard werkende ‘gewone Iraki’, gepersonificeerd door Abbas en zijn broers, bezorgd om het lot van hun oude moeder, leren leven met de onzekerheid dat je van de ene op de andere dag in de gevangenis kan komen zonder te weten waarom. En ondertussen wordt je land vernietigd door buitenlands machtsvertoon en binnenlandse stammenstrijd.

‘The Prisoner’ vertelt geen nieuw verhaal, maar door het persoonlijke verhaal van Abbas en door de gevarieerde stijl en techniek weet de documentaire je als kijker toch weer in het bekende onderwerp te trekken.

Daniël Brandsema