The Roost (2005)

Regie: Ti West | 80 minuten | horror | Acteurs: Tom Noonan, Karl Jacob, Vanessa Horneff, Sean Reid, Wil Horneff, Barbara Wilhide, Richard Little, John Speredakos, Larry Fessenden, Tom Hamilton, Graham Reznick, Heather Robb, Mary Schmidt, Ti West

Het is te prijzen dat Ti West met ‘The Roost’ probeert terug te grijpen naar simpele, ouderwetse “creature” films en dat hij de low-budget eigenschap van zijn film omarmt en in zijn voordeel probeert te gebruiken. Ook is het positief dat er nu niet eens van die tieneracteurs met typische, perfecte Hollywoodlooks komen opdraven. Het is alleen betreurenswaardig dat deze aspecten in dit geval niet voor een spannende film kunnen zorgen.

‘The Roost’ wil een soort ‘The Birds’ zijn met vleermuizen, met toevoeging van enkele, immer populaire zombies. Hoewel vleermuizen traditioneel gezien met een ander filmmonster, de vampier, wordt geassocieerd, kan enige aanpassing geen kwaad. Immers, alles mag als het maar goede horror oplevert. Toch? Inderdaad, maar dan kom je bij ‘The Roost’ bedrogen uit. De vleermuizen zijn van de gewone, huis, tuin, en keukenvariant, en zijn daarnaast nauwelijks beangstigend. De vogels in Hitchcocks ‘The Birds’ zagen er ook normaal uit, maar kregen een effectieve persoonlijkheid mee. Ze hadden een doel, en wisten niet alleen angst in te boezemen door rechtstreeks op de mensen af te vliegen en ze aan te vallen, maar bijvoorbeeld ook door simpelweg met een grote groep afwachtend op een hek te gaan zitten, hiermee een dreigende en planmatige indruk achterlatend bij hun toekomstige menselijke slachtoffers. In ‘The Roost’ gaat het om een kleine groep weinig indrukwekkende vleermuizen die wat op een zoldertje in de rondte vliegt, en waar de hoofdpersonen mee in aanraking komen.

Filmisch wordt er helaas ook weinig gedaan om gevaar te suggereren en spanning op te wekken. Het ziet eruit als een droge verslaggeving van iemand die per ongeluk op enkele vleermuizen stuit tijdens zijn wandeling op de zolder van een boerderij. De krijsende geluidsband bij de film moet het doen overkomen alsof het hier om zenuwslopende gebeurtenissen gaat, maar dit valt vies tegen.

Een verrassingsontmoeting met een zombie geeft even hoop, net als enkele hierop volgende point-of-view shots van een slechts met zaklamp verlichte kooi, maar al snel zakt de film weer in wanneer de vleermuizen in beeld komen, of er een poging wordt gedaan tot plot- of personage-ontwikkeling. De dialoog wordt zo zielloos opgelepeld en is zo oninteressant en eentonig (“We’re in the middle of nowhere. When did you see another house? There probably isn’t another house within… miles.” Etc.) dat de kijker zijn best moet doen niet in slaap te vallen.

Dan wordt het weer even leuk en interessant wanneer de personages op onderzoek uitgaan en lijken of zombies tegenkomen, en mensen neerschieten zonder eerst goed te kijken. Een moderne touch vindt ook nog plaats, wanneer de mobiele telefoon van één van de personages afgaat op een spannend moment. Maar verrassingen zijn helaas schaars in deze film, die onderbroken wordt, en begint en eindigt, met het pulpy commentaar van een ouderwetse filmaankondiger. Deze stukjes zijn niet zozeer succesvol, als wel een welkome afwisseling op de film die we aan het kijken zijn. Het moment dat de film onderbroken wordt, tegen het einde van de film, is wel weer enigszins geestig, en doet denken aan een gelijksoortig moment in ‘The Princess Bride’, waarin Fred Savage zijn voorlezende opa (Peter Falk) duidelijk maakt dat het verhaal te zoetsappig wordt, en dat hij weer verder wil naar de stukjes met spanning en avontuur.

Zoetsappig is ‘The Roost’ geenszins, wat geen bijzonder gemis is. Echter, spanning ontbreekt in te grote mate, wat voor een horrorfilm betrekkelijk funest is. Daarnaast kunnen we door de, figuurlijk gezien, levenloze personages, geen betekenisvolle band met ze ontwikkelen, waardoor de film weinig motivatie voor de toeschouwer biedt, om te blijven kijken. Dan helpen ook de goede intenties en de aantrekkelijke low-budget charme van de film niet meer. Jammer.