The Transporter (2002)

Regie: Louis Leterrier, Corey Yuen | 92 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Jason Statham, Qi Shu, Matt Schulze, François Berléand, Ric Young, Doug Rand, Didier Saint Melin, Tonio Descanvelle, Laurent Desponds, Matthieu Albertini, Vincent Nemeth, Jean-Yves Bilien, Jean-Marie Paris, Adrian Dearnell, Alfred Lot

Bezorger en oud-militair Frank Martin (Jason Statham) heeft een aantal gouden regels, waaronder: stel geen vragen over het pakketje en open onder geen beding de lading. Wanneer hij zijn eigen regels echter overtreedt komt hij in een lastig parket te zitten. Hij redt de mooie Lai (Qi Shu), die vastgebonden in een tas in zijn achterbak zit en dat betekent het begin van een hoop ellende en een hele hoop actie. Dan wordt hij ook nog achterna gezeten door de Franse inspecteur Tarconi (François Berléand), die op de meest ongemakkelijke momenten besluit langs te komen. Hij weet dat Frank iets in zijn schild voert, maar geeft hem instinctief toch het voordeel van de twijfel.

Statham wordt na ‘The Transporter’ een steeds vaker geziene actieheld, denk aan ‘Crank’ (2006), ‘The Bank Job’ en ‘Death Race’ (beiden 2008). Niet verrassend, want deze acteur is bijzonder geschikt voor zo’n rol, qua uiterlijk en acteren, maar ook vooral qua fysieke gesteldheid. In ‘The Transporter’ deed hij de meeste van de stunts zelf, zo als het een ware actieheld betaamt. Ja, Statham is erg cool.

Een leuke rol is weggelegd voor François Berléand, een inspecteur met droge humor die tussen de actiescènes door voor het nodige vermaak zorgt.  Het verhaal speelt zich af in de Franse Riviera, en de setting is prachtig. Ook het snelle camerawerk en de cinematografie is fantastisch. De snelheid waarmee het verhaal zich ontwikkelt is zoals het moet gaan bij een actiefilm, en er zitten genoeg plottwists in om het nog enigszins spannend te houden tot het eind.

Toch ontkomt ‘The Transporter’ niet aan de nodige clichés als snelle achtervolgingen en het gebruik van veel wapens. Gelukkig neemt de film zichzelf niet te serieus en is het ook niet de bedoeling van de makers geweest om het realistisch te laten lijken, waardoor de soms waanzinnige stunts lekker wegkijken in plaats van dat zij vraagtekens oproepen. ‘The Transporter’ bevat alles en is daarmee een prima actiefilm, maar heeft verder niets meer te bieden. Het bezorgt je een oppervlakkig avondje vol actie en spektakel, en dat is ook wel eens fijn.

Tessa Obbens