The Young Master-Shi di chu ma (1980)
Regie: Jackie Chan | 101 minuten | actie, komedie | Acteurs: Jackie Chan, Biao Yuen, Pai Wei, Lily Li, Kien Shih, Ing-Sik Whang, Hark-On Fung, Hoi San Lee, Feng Tien, Feng Feng, Mei Sheng Fan, Yim Chan Tang
Het zal ongetwijfeld Jackie Chan’s slimste zet geweest zijn om nooit in de voetsporen van de legendarische Bruce Lee te treden. Toen Lee overleed in 1973 werd er driftig gezocht naar een vervanger. Immers, de energieke Lee was de eerste die martial arts internationaal zó populair maakte. Chan, die met Lee had samengewerkt, besloot zijn eigen stijl te ontwikkelen in plaats van Lee te imiteren en het risico te lopen altijd in zijn schaduw te staan.
Het verhaal, dat indertijd voor dit genre onbelangrijk was, is flinterdun. De problemen voor Dragon (Chan) beginnen als zijn broer Tiger (Pai Wei), omgekocht door een rivaliserende kungfu-school, een blessure verzint waardoor Dragon moet opdraven voor de jaarlijkse Dans van de Leeuwen. Dragon verliest en maakt zijn school te schande. Snel daarna wordt het verraad van zijn broer ontdekt en moet Tiger vertrekken. Dragon gaat zijn broer zoeken en wordt ondertussen aangezien voor zijn broer die inmiddels is betrokken bij een bankoverval.
De montage is soms raadselachtig, de karakters springen zonder enige uitleg van de ene naar de andere locatie en de logica is soms ver te zoeken. Gelukkig is dit nooit storend omdat als je je afvraagt hoe het ook alweer zat, een nieuw gevecht begint die de aandacht opeist. De onweerstaanbare charme van Chan’s acrobatische capriolen en flauwe grappen zijn bedoeld en onbedoeld grappig. Zelfs voor diegenen die geen binding hebben met dit genre dwingt hij respect af, alleen al als bewijs waar een mens toe in staat kan zijn.
Chan kreeg een carte blanche van Golden Harvest en buitte dat ten volste uit. Alle karakteristieke Chan-elementen worden hier geboren, zoals de nadruk op slapstick humor tussen en tijdens de gevechten en het gebruik van de omgeving tijdens de vechtpartijen in plaats van het mano-a-mano principe van de oude kungfu film. Hoogtepunten liggen in het begin met de Dans van de Leeuwen en het waaiergevecht dat echt aangeeft wat een perfectionist Chan is. Het twintig minuten durende eindgevecht is een klapper met een uitstekende eindschurk (Yuen Biao) die een wonderschone Hapkido voorstelling geeft.
‘The Young Master’ gaat naar de huidige standaard wat gebukt onder de uitgerekte vechtscènes die dreigen spanning te verliezen omdat ze maar niet op willen houden. Zie ‘The Young Master’ dan ook vooral als een showcase voor Chan’s uitzonderlijke talenten en een mijlpaal in de geschiedenis van de kung-fu film. Rationaliteit overboord en genieten maar.
Caspar Kraaijpoel