Thor (2011)

Regie: Kenneth Branagh | 115 minuten | actie, drama, avontuur, fantasie | Acteurs: Chris Hemsworth, Natalie Portman, Samuel L. Jackson, Kat Dennings, Anthony Hopkins, Idris Elba, Stellan Skarsgård, Clark Gregg, Ray Stevenson, Tom Hiddleston, Rene Russo, Jaimie Alexander, Colm Feore, Tadanobu Asano, Joshua Dallas, Eric Allan Kramer, Matthias Schweighöfer

In 2012 maakt superheldenteam ‘The Avengers’ (in het Nederlands beter bekend als ‘De Vergelders’) hun bioscoopdebuut. De Hulk en Iron Man hebben al een eigen film gekregen. Later in 2011 maakt Captain America zijn opwachting op het witte doek en er schijnen films van The Black Widow en Hawk-Eye op de planning te staan. Een ander teamlid dat toe was aan een film, is Thor. Misschien wel het meest opvallende personage van het gezelschap.

Thor is namelijk geen traditionele superheld, maar een heuse god. Uitgeverij Marvel ‘leende’ het personage van de Noorse mythologie en verzon een hoop nieuwe avonturen rond de blonde dondergod. Nadat hij uit Walhalla verbannen werd en een leven op aarde moest leiden, kreeg Thor een andere identiteit. Op onze planeet slijt hij zijn dagen als de gehandicapte dokter Donald Blake. Pas als Blake Mjolnir, zijn trouwe gevechtshamer, in handen heeft verandert hij in Thor. In de bioscoopfilm zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd. De Noorse god heeft geen alter ego meer. Het zijn een paar veranderingen die zelfs de meest diehard strip-nerd niet zullen irriteren, omdat regisseur de essentie van de arrogantie, maar goedmoedige dondergod zo goed heeft weten te vangen.

‘Thor’ (vertolkt door het Australische soapie Chris Hemsworth) is een vechtjas en lokt een oorlog uit met de gevaarlijke ijsreuzen. Thors vader Odin (Hopkins) is het onverantwoorde gedrag van zijn zoon zat en verbant hem uit Asgard. Thor belandt op aarde en probeert terug te keren naar zijn geboorterijk. Ondertussen is zijn broer Loki (Tom Hiddleston) bezig om de macht over te nemen in Asgard en Odin van de troon te stoten. Thor wordt verliefd op een muizige wetenschapster (Natalie Portman) en probeert zijn broer te stoppen.

Terwijl de meeste superheldenfilms vaak nogal sombere, quasi-serieuze aangelegenheden zijn, durft ‘Thor’ gewoon lekker luchtig te zijn. Het is ook geen Shakespeare natuurlijk. Of toch wel? Regisseur Kenneth Branagh probeert een beetje gewicht in zijn film aan te brengen door de verbale confrontaties tussen Odin, Thor en Loki vol opgezwollen dramatiek en ronkende bombast in beeld te brengen. Op die momenten doet de film dan toch een beetje aan Shakespeare denken (waar Branagh groot fan van is). Maar ‘Thor’ wordt nooit te zwaar op de hand. De kitscherige decors en het luchtige en charmante spel van Hemsworth zorgen voor een leuk, bijna gezellig, sfeertje. Hemsworth zet het personage neer als een arrogante vechtjas met sullige trekjes. Dat levert leuke momenten op. Vooral de scènes waarin Thor net op aarde komt en onze gebruiken onder de knie moet krijgen, zijn tof. Zo loopt de titelheld in zijn zoektocht naar een paard de dierenwinkel binnen.

De decors (gouden, kitscherige steden en grote Vikingshelmen in Asgard) gaan over de top, maar de special effects mogen er zeker wezen. De Destroyer (een vuurspuwende robot) en de ijsreuzen worden vol bravoure in beeld gebracht. Ook de chemie tussen Hemsworth en Portman (charmant, ondanks haar ondankbare rol) is overtuigend. ‘Thor’ is gewoon ouderwets pulpamusement dat geen moment verveelt. Natuurlijk zijn er minpunten. Een acteur van het kaliber van Skarsgard verdient een betere rol dan die van muffe wetenschapper en ook Loki mocht wel wat beter ontwikkeld worden. De schurk krijgt te weinig speeltijd en het wordt nergens duidelijk wat hem nu eigenlijk drijft.

Zoek je simpel vermaak dan is ‘Thor’ je ding. Bij vlagen doet de film denken aan fantasy films uit de jaren 80. Lekker kitsch, luchtig en zonder enige pretenties. Laat deel twee maar komen!

Bioscooprelease: 28 april 2011
DVD- en blu-ray-release: 12 oktober 2011