Tienminutengesprek (2018)

Recensie Tienminutengesprek CinemagazineRegie: Jamille van Wijngaarden | 12 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Raymonde de Kuyper, Randy Fokke

Pas zestien jaar was Renske de Greef, toen Nederland voor het eerst met haar kennismaakte. Voor het online jongerenmagazine Spunk schreef ze rake columns over seks en relaties. Twee jaar later maakte ze furore met de column ‘Lust’, die gebundeld in boekvorm werd uitgebracht en ruim 12.000 keer over de toonbank ging. De Greef bleef aan de weg timmeren; in 2007 verscheen haar eerste roman en een jaar later zette ze een jongerentijdschrift in de Tanzaniaanse stad Dar es Salaam op. De laatste jaren richtte ze zich toe op strips, met een getekende column in NRC. In 2017 verscheen tevens haar eerste stripboek. Maar De Greef heeft meer in haar mars. Zo schreef ze haar eerste filmscenario, voor de korte film ‘Tienminutengesprek’ (2018) die in het kader van NTR Kort! wordt uitgezonden.

‘Tienminutengesprek’ lijkt in eerste instantie mee te liften op het succes van de televisieserie ‘De luizenmoeder’, waar in 2018 wekelijks een paar miljoen Nederlanders naar keken. Voor ouders met kinderen op de basisschool is de set-up heel herkenbaar. Moeder Marit (Randy Fokke) heeft een tienminutengesprek met de juf (Raymonde de Kuyper) van haar zoontje Lucas. Ze komt verhaal halen omdat ze van mening is dat haar kind te veel betutteld wordt en zijn mannelijke energie niet kwijt kan. In plaats van knutselen met vingerverf en glitters zou hij moeten stoeien en ravotten. Dat hij de ‘logeerbeer’ een kopje kleiner heeft gemaakt, is volgens haar doodnormaal gedrag voor een jongen die de wereld om hem heen onderzoekt. Juf Yvonne probeert kalm en professioneel te blijven, maar we zien al snel dat er een hoop frustratie schuilgaat achter die façade. Er zit zo veel opgekropte frustratie, dat Marit er bang van wordt. En terecht, want juf Yvonne blijkt behoorlijk explosief! Meubelstukken en speelgoed vliegen door het klaslokaal, tubes vingerverf worden uitgeknepen en Marit wordt naar de hoek gestuurd.

In dit door Jamille van Wijngaarden geregisseerde, tien minuten durende filmpje worden tal van clichés rond het basisonderwijs op de hak genomen. Ouders die geen idee hebben van wat het werk van een leerkracht eigenlijk inhoudt, die hun eigen kind als een engel zien die nooit een misstap kan maken en tijdens hun tien minuten spreektijd wel even orde op zaken komen stellen. Dat jongens geen echte jongens meer zijn, maar langzaam ‘vertrutten’, is de laatste jaren ook in het nieuws geweest. Onze sympathie ligt van meet af aan bij de juf, die geweldig gespeeld wordt door de ervaren Raymonde de Kuyper (Roos van ‘Villa Achterwerk’) die haar personage met haar licht geaffecteerde stem een stevige dosis ironie meegeeft. Zelfs wanneer ze compleet uit haar slof schiet, blijft ze onze sympathie behouden. In de veertig jaar dat ze lesgeeft heeft ze altijd haar best gedaan en zonder morren elke verandering doorstaan. Dag in dag uit heeft ze gezorgd voor andermans kinderen. Je gunt haar respect en dat krijgt ze duidelijk niet van de betweterige Marit. Ja, ze slaat volledig door, lichtelijk over de top natuurlijk, maar ze overtuigt ons er in elk geval van dat ze daar elk recht toe heeft.

Gerechtigheid dus. Maar waar ‘Tienminutengesprek’ echt in uitblinkt is het hilarische script. Die dialogen tussen Fokke en De Kuyper zijn naast heel herkenbaar ook nog eens enorm gevat en grappig. De Greef mag wat ons betreft vaker filmscenario’s schrijven!