Trespass (2011)

Regie: Joel Schumacher | 91 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Nicolas Cage, Nicole Kidman, Ben Mendelsohn, Liana Liberato, Cam Gigandet, Jordana Spiro, Dash Mihok, Emily Meade, Nico Tortorella, Brandon Belknap, Terry Milam, Tina Parker, David Maldonado, Nilo Otero, Simone Levin, Gracie Whitton, Matthan Harris

Zo op het eerste oog heeft de thriller ‘Trespass’ genoeg te bieden. Aan ervaren acteurs is er bijvoorbeeld geen gebrek met de hoofdrollen voor Nicolas Cage en Nicole Kidman. Ook de regisseur, Joel Schumacher, heeft genoeg ervaring om van de film iets moois te kunnen maken. Het verhaal, over een rijk gezin dat in hun eigen huis gegijzeld wordt, heeft best wel wat potentie. Tot zover het goede nieuws. Want ‘Trespass’ mag dan wel beloven dat het een intense, spannende film met een  goed verhaal gaat bieden, deze beloftes blijken toch niet meer dan loze woorden te zijn. In plaats daarvan krijg je een slappe, voorspelbare en vaak ook lichtelijk irritante ‘thriller’ voorgeschoteld.

Zoals gezegd gaat het verhaal van ‘Trespass’ over een rijk gezin bestaande uit Kyle en Sarah Miller (Nicolas Cage en Nicole Kidman) en hun puberende dochter Avery (Liana Liberato). Kyle is enorm druk met zijn werk en heeft weinig tot geen tijd voor het gezin, dit tot grote ergernis van Sarah. Avery is het zat om als een klein kind te worden behandeld, met vele ruzies tot gevolg. Het enige positieve voor het gezin is hun enorme rijkdom. Maar als op een avond vier zwaar bewapende overvallers met grof geweld het huis binnenvallen om de kluis te beroven, komt ook deze rijkdom in gevaar en moet het gezin op elkaar vertrouwen om te overleven.

Met de basis van dit verhaal is weinig mis. Helaas gaat al vrij snel in de film vrijwel alles fout. Zo ontbreekt bij de overval en de daarop volgende gijzeling in het huis elke vorm van geloofwaardigheid. Van een goede, gestructureerde overval is geen sprake. De overvallers zelf doen eigenlijk niks anders dan de hele tijd naar elkaar en naar het gezin schreeuwen. Als er dan ook nog eens helemaal geen geld en diamanten in de kluis blijkt te zitten barst de bom. Het laatste deel van de film komt er dan ook geen normaal woord meer uit de mond van de overvallers en op het eind heb je hoofdpijn van het continu aanhoudende geschreeuw. Dieptepunt op dit gebied is Petal (Jordana Spiro). Ondanks haar beperkte rol als hulpje van de overvallers doet ze niks anders dan hysterisch krijsen waardoor het haar toch nog lukt om op te vallen. Nee, de geloofwaardigheid en professionaliteit van de overvallers is ver te zoeken. Zo doen ze er, ondanks dat ze zwaar bewapend zijn, bijna een half uur over om de weerloze Kyle zover te krijgen de kluis te openen, met een paar rare en overbodige dialogen tussen de twee die hieraan voorafgaan. In een komedie zou dit gestuntel nog tot gelach leiden, maar in een serieuze thriller zorgt het voor ergernis.

Ook met de plot heeft men de de nodige steken laten vallen. Zo blijkt een van de overvallers, Jonah (Cam Gigandet), een grote liefde voor Sarah te hebben en was er vooraf afgesproken haar geen kwaad te doen. Als dit niet lukt zorgt dit vervolgens voor grote discussie onder de inbrekers zelf, met nog meer geschreeuw en chaos tot gevolg. Door middel van een aantal flashbacks probeert de film dit liefdesverhaal en de geschiedenis van de overvallers verder uit te werken. Maar alle ongetwijfeld goede bedoelingen ten spijt, ook dit levert niet meer dan een warrig en overbodig verhaal op. In het verleden heeft bijvoorbeeld ‘Panic Room’ (2002) al eens bewezen dat een gijzeling in eigen huis tot een interessante film kan leiden. Helaas bewijst ‘Trespass’ dat ook het tegendeel waar kan zijn.

Martijn Scheepers

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 5 januari 2012