Viver mal (2023)

Recensie Viver mal CinemagazineRegie: João Canijo | 124 minuten | drama | Acteurs: Nuno Lopes, Filipa Areosa, Leonor Silveira, Rafael Morais, Lia Carvalho, Beatriz Batarda, Carolina Amaral, Leonor Vasconcelos, Lourdes Norberto, Anabela Moreira, Rita Blanco, Madalena Almeida, Cleia Almeida, Vera Barreto

In ‘Viver mal’, de spiegelfilm van ‘Mal viver’ (João Canijo, 2024), is het perspectief van de hotelgasten aan de beurt. De emotionele gifwolk rond de dochter, moeder en grootmoeder lijkt wel overgewaaid naar de tijdelijke bewoners van het steriele hotel aan de Portugese kust. Dus ga er rustig voor zitten want regisseur João Canijo houdt het publiek ook in ‘Viver mal’ wederom een pijnlijke spiegel voor over (moeder)liefde in al zijn lelijke facetten.

Fotograaf en vriend Jaime (Nuno Lopes) van instaster Camila (Filipa Areosa) is koortsachtig op zoek naar foto’s die haar socials weer aanvuren of op zijn minst warm houden. Tijdens hun hotelverblijf maakt Camila steeds selfies tot ergernis van Jaime die volgens eigen inzicht echt beter weet wat fotografie is. Ook beschuldigen ze elkaar over en weer van ontrouw. Dit alles zet hun relatie onder enorme hoogspanning.

Enkele kamers verderop zitten Graça (Lia Carvalho) en echtgenoot Alex (Rafael Morais) die een bijzonder intieme relatie onderhoudt met zijn schoonmoeder, Elisa (Leonar Silveira). Daarnaast zijn er vraagtekens rondom de erfenis van Elisa’s recent overleden man. Heel lang weet je niet hoe de machtsverhoudingen liggen bij dit drietal, totdat ze uitchecken.

Naast de kamer van Alex en Graça vertoeft het koppel Alice (Carolina Amaral) en Julia (Leonor Vasconcelos). Ze liggen op ramkoers omdat Alice, een aspirant schrijfster, haar vriendin, een vers afgestudeerde actrice, zonder haar medeweten heeft opgegeven voor een televisie-auditie. Bovendien is voor Julia’s moeder, Judite (Beatriz Batarda), niemand goed genoeg voor haar parel. Waar Judite alleen maar liefde aan haar dochter wil geven, twijfelt Piedade, de moeder van Salomé, of dat wel zo gezond is voor alle partijen.

In het tweede deel van de tweeluik wordt het akelig helder hoe de driehoekjes tussen de gasten en hotelhouders in elkaar grijpen, spiegelen en infecteren. Onderwijl dwaalt Piedade, die het aanspreekpunt is voor de bezoekers, als een gekwelde geest door het hotel. Met al deze donkere wolken rond haar heen komen haar worstelingen niet als een donderslag bij heldere hemel – maar heeft het eerder iets weg van een onfortuinlijk menselijk patroon.

Hoewel in ‘Mal viver’, die je het best als eerste kan zien, de rode lijn van het verhaal zich pas vrij laat openbaart, vult ‘Viver mal’ het tweeluik vanaf het begin prachtig aan. Je kan als het ware de twee films over elkaar heen leggen. Toch leidt dit gepuzzel allerminst tot gemakzucht bij regisseur Canijo. Hij blijft je uitdagen met scherpe observaties over de veranderlijke gevoelens in mensen en jegens elkaar. Houd er daarom rekening mee dat je dik vier uur gluurt naar gekmakend getreiter en gapende leemtes achter obscure maar ook herkenbare gevoelens. De veeleisende Hotelzombies in ‘Mal viver’ zijn dus zonder meer van vlees en bloed.

Roy van Landschoot

Waardering: 4

Bioscooprelease: 29 augustus 2024
VOD-release: 12 september 2024 (Eye Film Player)