Wild Side (2004)

Regie: Sébastien Lifshitz | 93 minuten | drama | Acteurs: Stéphanie Michelini, Yasmine Belmadi, Edouard Nikitine, Josiane Stoléru, Corentin Carinos, Perrine Stevenard, Benoît Verhaert, Fabrice Rodriguez, Amine Adjina, Christophe Sermet, Loïc Pichon, Veronika Pereverzeva, Antony Hegarty, Gilles Forgeas, Pierre Nahori, Ozgur Tosunoglu, Réjane Kerdaffrec, Pierre-Arnaud Jolard, Hugo Sablic

Ondanks dat deze film van Sebastien Lifshitz haar naam ontleent aan het nummer van Lou Reed, dat over een aantal travestieten gaat die zich in de jaren zestig en zeventig veelal in de kringen van Andy Warhol ophield, opent Lifshitz’ film met een heel ander nummer en artiest: Antony Hegarty (van Antony and the Johnsons) zingt in een travestietenbar het gevoelige nummer “I Fell in Love with a Dead Boy”. Shots van het naakte lichaam van hoofdpersoon Stéphanie worden begeleid door de eerste tonen van het lied. “Are you a boy or a girl?” Stephanie woont al een jaar of tien, vijftien zelfstandig. Haar ouderlijk huis stond in een landelijk Frans dorpje, maar ze verruilde het zo snel ze kon voor de drukke straten van Parijs. Stephanie heette vroeger Pierre en de verdwijning/dood van haar zusje en vader heeft een stempel gedrukt op haar kindertijd. Tegenwoordig heeft ze een nieuwe familie: haar geliefden Mikhail, een Russische vluchteling (Edouard Nikitine) en de Noordafrikaanse Djamel (Yasmine Belmadi), die geld verdient door zich op de toiletten van het treinstation te prostitueren. Wanneer haar moeder ernstig ziek blijkt, vertrekt Stephanie , die nog geen met Mikhail naar haar geboortedorp om voor haar te zorgen. Later komt Djamel het drietal vergezellen.

Stéphanie kan niet kiezen tussen de twee mannen in haar leven. Maar gelukkig voor haar hoeft dat vooralsnog ook niet, en zo vormen ze een ménage-à-trois. In alle rust van het plattelandsdorpje hebben de drie dertigers voldoende tijd om na te denken over hun heden, verleden en toekomst. De filmmaker grijpt deze reflectieve momenten aan om de levensgeschiedenis van de drie geliefden op een niet chronologische wijze te vertellen. De kijker krijgt weinig houvast: wanneer en waar bepaalde scènes zich afspelen wordt niet altijd duidelijk. Dat is een bewuste keuze van de maker; maar het betekent wel dat de motivaties en achtergronden van de personages achterwege blijven en de kijker zich minder met hen kan identificeren. Zijn Stéphanie, Djamel en Mikhail gelukkig? Blijven ze bij elkaar? We zullen het nooit weten.

‘Wild Side’ lijkt dan ook meer bedoeld als sfeertekening dan dat Lifshitz een plotgedreven film heeft gemaakt of een boodschap aan zijn publiek wil overbrengen. Dat het leven van een prostituée niet makkelijk is, laat staan wanneer zij transseksueel is, is immers zo klaar als een klontje. De drie hoofdpersonen zijn buitenstaanders, maar dat wordt als feit gepresenteerd, er is geen enkele aanleiding voor de filmmaker om dat te veranderen of hen daarmee in het reine te laten komen. De cinematografie vormt samen met de acteerprestaties van Michelini en Nikitine de grootste troeven van ‘Wild Side’. Stéphanie Michelini, voor wie dit haar eerste rol betekende, is in het echt ook transseksueel, maar afgezien van deze geschiktheid voor deze rol weet zij ook te overtuigen en te ontroeren. Agnès Godard is verantwoordelijk voor de cameravoering in ‘Wild Side’ en brengt de soms behoorlijk expliciete seksscènes teder en intiem in beeld. Toch is het geen film voor het grote publiek. Juist omdat Lifshitz de voorkeur heeft gegeven om de seksuele leven van deze drie mensen in alle directheid te tonen, en de kijker te laten gissen naar de emotionele beweegredenen van zijn protagonisten, raakt hij een deel van het publiek kwijt. ‘Wild Side’ is geen goede noch een slechte film, maar wel een frustrerende.

Bioscooprelease: 10 februari 2005