X-Men Origins: Wolverine (2009)

Regie: Gavin Hood | 120 minuten | actie, thriller, fantasie, science fiction | Acteurs: Hugh Jackman, Ryan Reynolds, Liev Schreiber, Dominic Monaghan, Lynn Collins, Danny Huston, Daniel Henney, Taylor Kitsch, Kevin Durand, Tim Pocock, Tahyna Tozzi, Scott Adkins, Will i Am, Aaron Jeffery, Myles Pollard, Troye Sivan, Michael-James Olsen, Alice Parkinson, Christian Clark, James D. Dever, Matthew Dale, Stephen Leeder

Canada, 1845. Wolverine (Hugh Jackman) is nog maar een jongen die James Logan heet als zijn vader wordt doodgeschoten door de vader van Victor Creed (Liev Schreiber). James stormt op de moordenaar af en doodt hem met de enorme klauwen die opeens uit zijn handen tevoorschijn komen. Door die dodelijke aanval ontdekt James dat hij en Victor allebei zoons zijn van de moordenaar en dat hij dus zijn eigen vader heeft gedood. En hij ontdekt ook dat doden uit naam van gerechtigheid hem vrij gemakkelijk afgaat.

Victor en hij vechten vervolgens zij aan zij in de Amerikaanse Burgeroorlog, de Eerste en Tweede Wereldoorlog en de oorlog in Vietnam, hoewel James af en toe walgt van het extreem gewelddadige karakter van Victor die soms meer weg heeft van een beest dan van een mens. Aan dit tweemanschap komt een eind als ze worden opgenomen in een team van mutanten die onder leiding van kolonel Stryker (Danny Houston) gevaarlijke missies onderneemt. James weet niet exact wat die missies het inhouden, maar wel dat hij en Victor zo Amerika dienen. Bij de zoveelste missie met de onvermijdelijke dosis geweld, is James het zat. Hij verlaat het team, wordt houthakker en is gelukkig met de mooie Kayla (Lynn Collins). Dan worden de leden van het vroegere team een voor een gedood en is het wachten tot ook bij James de klop op de deur komt.

Moet je een X-Men fan zijn om deze film goed te vinden? Dat zeker. Kom je als fan tevreden de bioscoop uit? Hmm… Slecht is de film beslist niet, maar hij is niet geworden wat hij had kunnen zijn. Het grootste manco vormt het scenario dat niet een vloeiende verhaallijn aanhoudt, maar de op zich interessante voorvallen als losse brokjes opdient om vooral het hoe en wat van de latere films uit te leggen. Deze brokjes zijn wel vaak zeer smakelijk verpakt, zoals de vechtscènes die opwindend en spectaculair zijn met veel martial arts, maar de weg naar het spannende einde met antwoorden op de vragen in de latere films gaat over teveel hobbels om echt voldoening te geven.

Het sterkste punt van de film is het optreden van Liev Schreiber. Elke scène met hem heeft meteen iets dreigends en dat is ook al zo als hij zijn tanden nog niet eens heeft ontbloot en zijn klauwen nog niet heeft uit geslagen. Ook het spel van Hugh Jackman wordt in de scènes met Liev Schreiber een stuk beter, omdat hij dan in actie kan komen, lekker kan gaan vechten en er af en toe wat bijtende of subtiele humor tegenaan kan gooien. De momenten dat hij gevoelig zit na te denken over wie of wat hij is, zijn heel wat minder. En de liefdesrelatie met Kayla, ach, laten we het er maar ophouden dat deze lastig is na te voelen. Dat het geen gebrek aan acteertalent is, heeft Jackman bewezen in ‘Scoop’ (2006) waar hij tegenover Scarlett Johansson wel overtuigt.

De beelden zijn erg fraai, de decors prachtig en de special effects bij de mutanten meer dan in orde. Ook het lichaam van Hugh Jackman in verschillende stadia van ontkleding of zelfs geheel naakt, is niet te versmaden. Daarom is het des te meer te betreuren dat het scenario het zo laat afweten dat je je als fan een beetje in de steek gelaten voelt met al je hoge verwachtingen over het prachtig verpakte cadeau waarvan de inhoud tegenvalt. Doorsnee had erg goed kunnen worden, maar is dat niet. Jammer hoor.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 28 april 2009