Talk to Me (2007)

Regie: Kasi Lemmons | 118 minuten | drama, biografie | Acteurs: Don Cheadle, Chiwetel Ejiofor, Bruce McFee, Mike Epps, Peter MacNeill, Adam Gaudreau, Taraji P. Henson, Cedric the Entertainer, Martin Sheen, J. Miles Dale, Sean MacMahon, Richard Chevolleau,  Martin Randez, Todd Schroeder, Vondie Curtis-Hall

Het verhaal begint in 1966 wanneer programmadirecteur van radiostation WOL Dewey Hughes op bezoek gaat bij zijn broer in de gevangenis. Toevallig loopt hij daar Petey Green tegen het lijf, een bijdehante gevangene die in de bak af en toe plaatjes draait, die hem direct vraagt om een baantje als dj zodra hij vrij komt. Hughes staat in eerste instantie erg neerbuigend en sceptisch tegenover Green, wat niet direct verandert als die korte tijd later daadwerkelijk langs komt bij WOL en Hughes nogal voor het blok zet in het bijzijn van alle collega’s en baas E.G. Sonderling (goede bijrol van Martin Sheen). Later raakt Hughes steeds meer overtuigd van het talent van Petey; hij zoekt naar een manier om zijn baas daarvan te overtuigen. Gelukkig telt voor radiobazen maar één ding en dat zijn luisteraarsaantallen: daaraan geen gebrek bij de controversiële Petey Green. Meteen vanaf dag één vormt hij het gesprek van de dag en hij wordt al snel gezien als spreekbuis van het ‘gewone’ (zwarte) volk van Washington D.C.

Omdat de film vele jaren beslaat (het eindigt met het vroege overlijden van Petey Green in 1984), is het belangrijk dat dat ook terug te zien is in de verschillende aspecten van de film. Dat lukt heel aardig, omdat duidelijk werk is gemaakt van de details: tegen een achtergrond van politieke strubbelingen in de jaren zestig en zeventig, met de opkomst van de burgerrechtenbeweging en de dood van Martin Luther King als belangrijkste gebeurtenissen in de film, past alles binnen de tijdsgeest van dat moment. Dit wordt vooral geuit in kostuums, decor en natuurlijk Muziek met een hoofdletter M. Lekker veel Otis Redding, James Brown, Sam Cook, Wilson Pickett, The Supremes en vele anderen zijn te horen. Natuurlijk in eerste instantie tijdens de radio-uitzendingen, maar ook als begeleiding van de gebeurtenissen die de personages zelf meemaken.

Visueel is er veel aandacht gestoken in de aankleding van de personages; vooral de extravagant geklede Petey en zijn vriendin Vernell trekken de aandacht met hun swingende outfits en vaak veranderende kapsels.  Don Cheadle en Chiwetel Ejiofor als Petey Green en Dewey Hughes vormen een perfect koppel en zijn goed gecast als ogenschijnlijk volstrekte tegenpolen, die naarmate de film vordert een steeds betere band krijgen. Ook de bijrollen, zoals eerder genoemd Martin Sheen als radiobaas en Taraji P. Henson als vriendin Vernell vormen een fijne toevoeging aan het goede acteerwerk van de twee hoofdpersonen. Deze uitstekende cast, de topmuziek, serieuze toon en originele setting maken ‘Talk to Me’ de moeite waard om te bekijken.

Ruby Sanders

Bioscooprelease: 13 september 2007