Kill Chain (2019)

Recensie Kill Chain CinemagazineRegie: Ken Sanzel | 91 minuten | actie, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Ryan Kwanten, Alimi Ballard, Anabelle Acosta, Enrico Colantoni, Angie Cepeda, Jon Mack, Eddie Martinez, Pedro Calvo, Luna Baxter, Sara Elizabeth Avila, Yusuf Tangarife, Hector Alexander Gomez, Jhon Bedoya

Nicolas Cage. Deze acteur is bijna een genre op zich geworden. Films waarin deze man de hoofdrol vertolkt, zijn bijna altijd maniakale over-de-top producties te noemen die zwaar leunen op overacting. Het hoogtepunt van deze films draait om een vreemde Cage-esque uitbarsting waarin de excentrieke Amerikaan op onnavolgbare wijze uit zijn plaat gaat. Precies waar zijn fans op hopen! Helaas voor hen is het heilige vuur bijna opgebrand en vervalt Cage in maniertjes en trucjes die inmiddels aan vervanging toe zijn. ‘Kill Chain’ vormt daarvan het perfecte voorbeeld…

In ‘Kill Chain’ speelt Cage een hoteleigenaar die een bijzondere dame op bezoek krijgt. Ze wil graag een kamer huren. Geen punt natuurlijk, maar al snel blijkt dat de vrouw op de vlucht is. Gewapende mannen zijn op zoek naar haar. De hoteleigenaar besluit de dame te helpen en daarbij komt zijn verleden goed van pas.

Tja. Cage speelt een ‘bad ass’. Een gevaarlijk en stoer type. Dat deze haarstukjes-dragende acteur van middelbare leeftijd er niet erg dreigend uitziet, helpt hem niet om zijn rol goed neer te zetten. Met zijn lome, ietwat sullige uitstraling komt Cage geen moment stoer over. Wat rest is opnieuw een schmierende vertolking van een acteur die schijnbaar ver over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Schijnbaar, want het punt is dat Cage wel degelijk KAN acteren. Het probleem is echter dat hij het niet WIL. Tegenover fraaie, gelaagde vertolkingen in films als ‘Joe’ en ‘Mandy’ staan tientallen miskleunen als deze ‘Kill Chain’.

Cage lijkt elk script te accepteren. Wat hem – naast het beloofde geld – bezielde om in deze ronduit warrige thriller te acteren, is raadselachtig. Regisseur Ken Sanzel heeft een onsamenhangende, chaotische film ingeblikt. De vertelstructuur is onduidelijk en ook in de actiescènes schiet hij tekort. Het geweld wordt met zwiepende camera in beeld gebracht, zodat je nooit goed kunt zien wat er gebeurt. Ongetwijfeld heeft dit een budgettaire reden, maar het vergroot het kijkgenot niet.

Niet alleen Cage maakt een vermoeide, ongeïnteresseerde indruk. De rest van de cast mist ervaring en werklust om nog iets van hun rol te maken. Alleen verstokte Cage-fans zullen met deze ‘Kill Chain’ uit de voeten kunnen.

Waardering: 1.5

DVD- en blu-ray-release: 10 januari 2020