A Chinese Ghost Story – Sin nui yau wan (1987)

Regie: Siu-Tung Ching, Tsui Hark | 98 minuten | actie, avontuur, fantasie, horror | Acteurs: Leslie Cheung, Joey Wong, Ma Wu, Dawei Hu, Jin Jiang, Wai Lam, Siu-Ming Lau, Elvis Tsui, Jing Wong, Zhilun Xue

Hoewel ‘A Chinese Ghost Story’ zowel horror- als ‘martials arts’-elementen kent, is het bovenal een romantisch verhaal over een even fatale als onmogelijke liefde. Belastinginner Tsei-Shen is een sukkel die op geen enkel vlak succes lijkt te hebben. Hij struikelt over zijn eigen benen, maakt een zooitje van zijn administratie en kan niet eens genoeg geld regelen voor een fatsoenlijke overnachting. Ten einde raad besluit hij te gaan slapen in de verlaten Lan-Ro tempel – dit tegen eenieders advies. Daar ontmoet hij een prachtige jonge vrouw, Hsia Tsing (Joey Wong), van wie de kijker reeds weet dat zij een geest is. De knullige Tsei-Shen, echter, weet zich aanvankelijk geen raad in de omgeving van deze schoonheid. Zijn oprechte gedrag blijkt zijn redding te zijn, want waar deze geest van plan was hem te verleiden en van het leven te beroven, krijgt ze nu gevoelens voor onze antiheld. Ze vertelt hem daarom dat hij haar niet meer moet bezoeken. Maar dit is tegen verliefde dovemans oren gezegd.

Terwijl Tsei-Shen zijn knulligheid enigszins te boven komt en zowaar wat belasting kan gaan innen, krijgt Hsia Tsing problemen met haar demonische bazen. Ze haalt haar ‘targets’ niet en moet binnen afzienbare tijd weer eens met wat levende wezens op de proppen komen. Maar ze wil onder geen beding haar menselijke liefde opofferen voor het Kwaad. Tsi-Shen heeft ondertussen kennis gemaakt met de strijder Yen (Ma Wu) die hem ervan overtuigd heeft om als lokaas te fungeren in het belang van het Goede. Tot overmaat van ramp is Hsia Tsing ook nog eens uitgehuwelijkt aan een hoge demon. Kan de liefde als overwinnaar uit deze strijd tussen Goed en Kwaad komen?

Het Kwaad zet in ieder geval alle mogelijke middelen in om te voorkomen dat Tsei-Shen en Yen de mooie geest kunnen bevrijden – zombies en een gigantische (en zeer onsmakelijke) demonentong passeren de revue. Hoewel de ‘special effects’ hier – net als in de rest van de film – aan kwaliteit te wensen over laten, is dit eindgevecht wel degelijk spannend. Maar zoals gezegd, het centrale thema van ‘A Chinese Ghost Story’ is de tragische romantiek. Wat dat betreft, is het een bijzondere film en een terechte Hong Kong klassieker. Het is ook wel verfrissend om een film uit die regio te zien waar de karakters zowaar diepgang hebben, die niet per definitie gekoppeld is aan hun Kung Fu ‘skills’ of de hoeveelheid magazijnen die ze nog op zak hebben. Mede daarom een aanrader, dit Oosterse sprookje.

Boudewijn de Boe