Acné (2007)

Regie: Federico Veiroj | 80 minuten | drama, komedie | Acteurs: Yoel Berovici, Ana Julia Catalá, Jenny Goldstein, Néstor Guzzini, Igal Label, Gustavo Melnik, Verónica Perrotta, Belén Pouchan, Alejandro Tocar

Meisjes en seksualiteit. Welke jongen heeft er in zijn puberteit geen problemen mee gehad? De eerste seksuele gevoelens, de eerste zoen. Voor velen is dit een belangrijk onderdeel van hun jeugd. En voor velen is dit tevens een van de grootste struikelblokken. In een periode waarin je identiteit sterk wordt gevormd en waarin je heel erg bewust bent van jezelf, waren het vaak verlegenheid en schaamte die om de hoek kwamen kijken als het ging om meisjes en seks. Had je dan ook nog eens last van jeugdpuistjes, dan was het voor velen nog moeilijker om op meisjes af te stappen.

‘Acné’ schetst ons het leven van de Uruguayaanse puber Rafael “Rafa” Bregman. Zoals de titel al doet vermoeden heeft ook hij last van dit euvel. Zelfs zo erg dat hij onder behandeling staat van een arts. Maar het zijn nog meer zijn hormonen die Rafa parten spelen. Hij is al langer verliefd op Nicole, een blond meisje uit zijn klas. Zij ziet hem echter nauwelijks staan. Al heeft Rafa nog nooit een meisje gezoend, hij is al volop met seks bezig. Zo wordt hij ontmaagd door de huishoudster die bij zijn ouders in dienst is en zien we hem regelmatig bezoekjes brengen aan lokale prostituees. Blootbladen en bezoekjes aan een smoezelige (porno)bioscoop wakkeren zijn interesse in vrouwelijke genitaliën alleen maar verder aan. Bovendien is het bij hem thuis een chaos. Zijn ouders staan op het punt om uit elkaar te gaan en lijken meer bezig met hun werk en hun eigen problemen dan dat zij tijd hebben voor hun zoon. Ook Rafa’s schoolprestaties lopen achteruit.

Dit gegeven wordt door de jonge regisseur Federico Veiroj op een bijzondere manier verwerkt in zijn debuutfilm. Bijzonder in die zin dat de film verre blijft van grote emoties en gebaren. Integendeel. Wat we zien zijn scènes met een laag tempo, zonder veel beeldenwisseling en met minimale dialoog. Veiroj heeft hiermee het verhaal duidelijk een bepaald realisme mee willen geven. In plaats van uitgesproken emoties zien we onderkoelde en voor zichzelf sprekende scènes. Zelfs zo onderkoeld dat het acteerwerk van de jonge acteurs op bepaalde punten vragen oproept of het allemaal niet iets té realistisch aandoet. De scheiding tussen Rafa’s ouders, zijn relatie tot zijn broer en zus; over dit alles krijgen we weinig uitleg. Meer nog zijn het zijn vrienden van school waar hij wel eens mee pokert die we leren kennen. Maar net als de andere karakters zijn zij slechts bijfiguren in het verhaal. De focus ligt op Rafa en zijn zoektocht naar die eerste echte kus. De uitkomst van deze zoektocht laat nog maar eens zien dat het Veiroj gelukt is om een realistisch, tragisch en toch ook weer hoopvol beeld te schetsen van het leven van een puber. Een mooie en interessante debuutfilm die doet smaken naar meer.

Joost Hoedemaeckers