After (2019)

Recensie After Cinemagazine Regie: Jenny Gage | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Khadijha Red Thunder, Dylan Arnold, Shane Paul McGhie, Samuel Larsen, Inanna Sarkis, Selma Blair, Pia Mia, Swen Temmel, Meadow Williams, Peter Gallagher, Jennifer Beals, Michael Hull, Sarah Jorge León, Chris Kontopidis, Rebecca Lee Robertson

Het verhaal achter ‘After’, de boekenreeks die schrijfster Anna Todd haar doorbraak bezorgde, is zonder meer interessanter dan de film zelf. Wattpad is een sociaal platform waar schrijvers en lezers van verhalen elkaar vinden. Je kunt er als beginnend schrijver zelf verhalen uploaden maar ook hersenspinsels van anderen lezen. Niet alleen die van je achterbuurvrouw bij wijze van spreken, maar ook de wat meer gevestigde namen zijn er op te vinden. Anna Todd is inmiddels zo’n gevestigde naam, maar zij begon haar schrijfcarrière dus als schrijfster van fanfictie. Todd is een enorme boyband-fan en dus schreef ze een hele romance rondom Harry Styles van One Direction: After. De verhalen werden zo populair, dat ze een bod van een uitgever kreeg en niet veel later werden de filmrechten verkocht.

‘After’ gaat over de naïeve eerstejaars studente Tessa Young (Josephine Langford). Bij aanvang van de film wordt ze door haar strenge moeder (Selma Blair) en lieve vriendje Noah – die nu in het examenjaar van de middelbare school zit – naar haar studentenkamer op de campus gebracht. Haar moeder in in shock als ze ziet hoe haar kamergenootje eruit ziet en zich gedraagt. De wietlucht komt hen tegemoet. Het liefst zou moeder meteen een andere kamer voor haar dochter – van wie ze uiteraard hoge verwachtingen heeft – regelen, maar daar steekt Tessa een stokje voor.

Tessa begint vol goede moed aan haar studie, maar haar kamergenootje Steph (leuke rol van Khadijha Red Thunder) blijkt nogal wat foute vrienden te hebben. Één ervan, Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin), loopt ze steeds maar tegen het (aantrekkelijke) lijf. Tessa kan hem meteen al niet uitstaan. De twee kibbelen tijdens literatuurles over de dieper liggende laag in ‘Pride & Prejudice’. (“Elizabeth Bennet needs to chill,” aldus Hardin). Bij een feestje wordt Tessa uitgedaagd tijdens een potje Truth or Dare om Hardin te zoenen. Ze weigert, loopt weg, komt op zijn kamer terecht en zoent hem daar bijna weer. Oh jee. Wat zou Noah daarvan zeggen?

Wat volgt is een clichématig verhaal van aantrekken en afstoten, waarbij gezegd moet worden dat de film honderd keer beter te verteren is dan het boek, want daar maakt Todd er helemaal een potje van. De hoofdstukken zijn maar een paar bladzijden, maar Todd slaagt er in om tientallen hoofdstukken achter elkaar te beschrijven hoe Tessa en Hardin onenigheid krijgen en het weer goedmaken. Doodvermoeiend die relatie. De film skipt goddank een hele hoop van die onzinruzies en hopt van hoogtepunt naar hoogtepunt. Wel gaat er daardoor iets van de achtergrond – voor zover je daar van kunt spreken – verloren. Hardin is in de film ietsje minder moody en iets sneller toeschietelijk om iets over zijn verleden te vertellen.

De film ziet er verzorgd uit en zal ongetwijfeld fans van het genre aanspreken. De seks is van de 16 + in het boek (niet voor niets werd het door sommige media bestempeld als de nieuwe “Fifty Shades of Grey”) naar een keurige 12 jaar en ouder gegaan. De acteurs zijn vooral knap en lijken nog niet echt bezig met het tonen van geloofwaardige emoties. Dat wordt hen in het scenario ook niet echt aangereikt. ’After’ is waarschijnlijk het beste dat op basis van de pulpschrijfsels van Anna Todd gemaakt had kunnen worden. Dit is romantisch escapisme zonder enige diepgang.

Bioscooprelease: 18 april 2019
DVD- en blu-ray-release: 21 augustus 2019