Agent Hamilton: But Not If It Concerns Your Daughter – Hamilton: Men inte om det gäller din dotter (2012)

Regie: Tobias Falk | 90 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Mikael Persbrandt, Seba Mubarak, Frida Hallgren, Reuben Sallmander, Nadja Christiansson, Lennart Hjulström, Peter Eggers, Steven Waddington, Cal Macaninch, John Light, Nigel Whitmey, Gustav Deinoff, Driss Roukhe, Milind Soman

‘But Not If it Concerns Your Daughter’ is het tweede boek uit de reeks die de Zweedse misdaadschrijver Jan Guillou schreef over de Zweedse James Bond, Agent Hamilton, die verfilmd is. De eerste verfilming, simpelweg ‘Agent Hamilton’ (2011) genoemd, werd verrassend goed ontvangen door de internationale filmpers en de verwachtingen voor het vervolg waren dan ook hooggespannen. Deze tweede film maakt die verwachtingen echter niet waar. Grootste manco? Het script. En dat ondanks dat Stefan Thunberg, die ook het script van de eerste film schreef, zich ermee bemoeide. Voor wie ‘Agent Hamilton’ niet gezien heeft, is het lastig om in deze vervolgfilm te rollen, want zeker in het begin volgen de gebeurtenissen zich in een dusdanig rap tempo op dat het haast onmogelijk is om aan te haken.

Hamilton (Mikael Persbrandt) wordt ingeschakeld wanneer een notoire (maar klaarblijkelijk niet al te snuggere) terrorist probeert om een Palestijnse politicus, die op werkbezoek is in Stockholm, uit te schakelen. Hamilton kennende kost hem dat geen enkele moeite, maar de verijdelde aanslag brengt wel een stroom aan negatieve media-aandacht op gang, waarbij met name Ewa Tanguy (Frida Hallgren), het hoofd van de Zweedse geheime dienst, het moet ontgelden. Dan wordt Ewa’s negenjarige dochter Nathalie (Nadja Christiansson) gekidnapt. De ontvoerders eisen een grote hoeveelheid losgeld en politieke concessies. Als vriend van de familie, en peetvader van het meisje – raakt Hamilton betrokken bij de zaak en het spoor leidt al snel naar een rijke sjeik in de woestijn. Tijdens een reddingspoging bijkt dat de sjeik banden heeft met Al Qaeda en Hamiltons leven komt plots op het spel te staan.

‘But Not If it Concerns Your Daughter’ heeft een serieus gebrek aan een aansprekende vijand voor Hamilton. De door Milind Soman gespeelde sjeik Abdul-Rahman mag dan een onschuldig meisje hebben ontvoerd, wat natuurlijk niet zo aardig is, maar hij wekt nauwelijks de indruk een boze boeman te zijn, die het meisje pijn zal doen. Hij ‘gebruikt’ haar eigenlijk uitsluitend voor islamitische propaganda. Wat zijn beweegredenen ook zijn, deze Abdul-Rahman is nou niet bepaald een antagonist waar de Zweedse James Bond het van in zijn broek doet. Buiten dat valt de film in zijn geheel gewoon wat tegen. Een handjevol actiescènes weet de aandacht niet voldoende vast te houden en de dialogen zijn mager. In zijn geheel maakt de film een gehaaste, afgeraffelde en niet gefocuste indruk.

Zou het te maken hebben met de regiewissel? Bij de eerste film zat de Deense Kathrine Windfeld nog op de regiestoel, hier heeft zij plaatsgemaakt voor Tobias Falk, een man die op zijn cv hoofdzakelijk videospelletjes heeft staan. Nu de derde Hamilton-film in aantocht is, is het te hopen dat de producenten tot inkeer zijn gekomen en teruggrijpen naar de succesvollere aanpak van de eerste film, en deze tweede maar snel weer vergeten.

‘Agent Hamilton: But Not If It Concerns Your Daughter’ verschijnt dinsdag 24 juni 2014 op DVD.