All Stars (1997)

Regie: Jean van de Velde | 115 minuten | komedie | Acteurs: Antonie Kamerling, Danny de Munk, Daniël Boissevain, Peter Paul Muller, Thomas Acda, Raymi Sambo, Kasper van Kooten, Isa Hoes, Daphne Deckers, Ellen Ten Damme, Frits Lambrechts

2003 was een uitstekend jaar voor de Nederlandse film. Door goede Nederlandse titels (‘Van God los’, ‘Phileine zegt sorry’, ‘Cloaca’) stroomden de bioscoopzalen voller en voller voor het binnenlandse product. Door het recente succes zouden we bijna de toppers vergeten die ons koude kikkerlandje eerder heeft geproduceerd. Eén hiervan is ‘All Stars’, een film over buitenspel, diepgaan en gemiste kansen.

Al jaren lang gaan zeven vrienden iedere zondag samen voetballen. Een groep uitstekende acteurs vormt een groep waardeloze voetballers. Buiten het veld volgen we ook de privé perikelen van deze zeer uiteenlopende karakters. De persoonlijke problemen van ieder van de voetballers zorgen voor een afwisselende verhaallijn en genoeg herkenning voor iedereen. Voornamelijk het leven van ex-coach Meeuwissen (Frits Lambrechts) en de verborgen homoseksualiteit van Bram (Danny de Munk) zijn erg aangrijpend. De kracht van de film is dat al deze mannen samen een passie delen, voetbal. Toch is ‘All Stars’ zeker geen voetbalfilm, als de heren iedere zondagochtend waren gaan badmintonnen was de film net zo leuk geweest, ‘All Stars’ is een film over vriendschap.

In een film met als titel ‘All Stars’ hoort natuurlijk een All Star cast. Tot deze cast behoren de geweldige acteurs en actrices Antonie Kamerling, Danny de Munk, Daniël Boissevain, Peter Paul Muller, Thomas Acda, Kasper van Kooten, Isa Hoes, Daphne Deckers, Ellen Ten Damme en Frits Lambrechts. Werkelijk niemand stelt teleur.

Door een goede verhaallijn en uitstekend acteerwerk zouden we toch bijna vergeten dat All Stars een komedie is. De onderlinge conflicten liggen wel voor de hand maar blijven erg grappig. Buiten de lachwekkende situaties zijn het ook de acteurs die met een goede timing de humor op hoog niveau houden.

Huur of koop ‘All Stars’, haal genoeg drinken in huis en maak een flinke bak popcorn. Met deze film kan je lekker een avondje genieten.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 1 mei 1997