Asher (2018)

Regie: Michael Caton-Jones | 117 minuten | drama, thriller | Acteurs: Famke Janssen, Ron Perlman, Marta Milans, Richard Dreyfuss, Jacqueline Bisset, Peter Facinelli, Guy Burnet, Blake Perlman, David Wohl, Micah Hauptman, Ned Eisenberg, Jay Hieron, Bobby Daniel Rodriguez, Wyatt Lozano, William Perry, Joseph Siprut

Asher (Ron Perlman) is een voormalig ‘soldaat’ van de Mossad, de Israëlische geheime dienst, die op zijn oude dag dienstdoet als huurmoordenaar in een ‘old boys netwerk-bende’. Een loner, die Spartaans woont en zijn genot haalt uit een lekker wijntje en goed eten. Hij krijgt zijn opdrachten van Avi (Richard Dreyfuss) via tussenpersoon/kleermaker Abram (Ned Eisenberg). Asher werkt het liefst alleen en knapt zijn klusjes op volgens een eigen beproefde methode.

Via via, hij wordt onwel tijdens een klus als gevolg van een oude oorlogswond, komt hij in aanraking met balletlerares Sophie (Famke Janssen). Asher laat zich onder druk van Avi verleiden een wraakopdracht aan te nemen, een klus die hij samen met de jonge bende van zijn leerling Uziel (Peter Facinelli) uit moet voeren. Als hij na de klus zelf bijna vermoord wordt, door iemand van zijn eigen organisatie, is het zaak voor de old school huurmoordenaar Asher om ten langen leste schoon schip te maken. Ter bescherming van de ook bedreigde Sophie, met wie hij graag verder wil en om ‘niet altijd over je schouder te hoeven blijven kijken’.

Ron Perlman (‘Hellboy’, ‘Drive’) is ook als producer bij deze door Michael Caton-Jones (‘City by the Sea’, ‘This Boy’s Life’ en ‘Scandal’) geregisseerde film betrokken, naar eigen zeggen ‘omdat hij de film graag wilde maken’. Helaas telt de film wel wat minpuntjes. Richard Dreyfuss bedient zich van een te dik aangezet accent en is daarom niet serieus te nemen. Daarnaast duurt de film met zijn bijna twee uur te lang. Sommige scènes worden teveel uitgesponnen, in anderhalf uur had het eindproduct wellicht beter uitgepakt. Opmerkelijk is de leuke bijrol van good old Jacqueline Bisset. Zij speelt Dora, de dementerende moeder van Sophie.

Het verhaal van de huurmoordenaar die, eenmaal verslingerd geraakt aan een deerne uit het criminele leventje wil stappen, is genoegzaam bekend. Het ligt ook niet aan Perlman en Janssen dat ‘Asher’ niet wil overtuigen. Beiden maken er het beste van. Echter: het tempo en het script hadden wel wat pittiger gemogen. Bij een actiefilm verwacht je actie en dat komt te weinig langs. Maar, Perlman als hitman? Met zijn karakteristieke kop en zijn no nonsense acteren lijkt deze rol hem op het lijf geschreven. Nu nog even de juiste scenarioschrijver vinden en ‘Asher II’ moet welhaast van de grond komen. Omdat sommige dingen nou eenmaal beter smaken als ze ouder worden….

Ruud Stift

DVD- en blu-ray-release: 7 maart 2019