Beauty and the Beast – Belle en het Beest (1991)

Regie: Gary Trousdale, Kirk Wise | 87 minuten | animatie, familie, romantiek, fantasie, musical | Originele stemmencast: Paige O’Hara, Robby Benson, Jesse Corti, Rex Everhart, Angela Lansbury, Jerry Orbach, Bradley Pierce, David Ogden Stiers, Richard White, Jo Anne Worley, Mary Kay Bergman, Brian Cummings, Alvin Epstein, Tony Jay, Alec Murphy, Kimmy Robertson, Hal Smith, Kath Soucie, Frank Welker | Nederlandse stemmencast: Joke de Kruijf, Rob Fruithof, Henk Poort, Henni Orri, Arnold Gelderman, Remy Ravesteyn, Luc Lutz, Johnny Kraaijkamp Jr., Jan Wegter, Trudy Libosan, Wijnanda Zeevaarder, Sacco van der Made, Cees Linnenbank

‘Beauty and the Beast’ is een Disney tekenfilm die ondertussen de cultstatus heeft verworven. Het is de allereerste animatiefilm die genomineerd is voor een Oscar in de categorie ‘Beste Film’, ze verloren van ‘The Silence of the Lambs’. De film heeft alle elementen in zich om jong en oud te betoveren: romantiek, spanning, drama, humor, muziek… de makers zijn er in geslaagd een magische wereld te creëren, waarin de kijker zich moeiteloos bijna anderhalf uur lang in kan verliezen.

Het verhaal van ‘Beauty and the Beast’ is voor het eerst gepubliceerd in 1757, door Jeanne-Marie Le Prince de Beaumont. Zij heeft echter het verhaal niet zelf bedacht, maar haalde haar inspiratie uit oudere bronnen. De vertelling dateert al van de zestiende eeuw. Het thema van het verhaal is dat échte schoonheid van binnen zit. Belle is het knapste meisje van het dorp, al is ze wel een buitenbeentje, omdat ze heel erg veel van lezen houdt. Gaston is een arrogante snob, die in Belle de ideale vrouw ziet en hij doet dus alles om haar te veroveren. Dat Belle niets in hem ziet, doet hem niets. Belle wacht op haar prins Charming en droomt weg bij romantische boeken.

Als haar vader gevangen wordt genomen door een afzichtelijk Beest in een kasteel, offert Belle zich zonder aarzelen op. Haar vader wordt vrijgelaten en zij neemt als gevangene van het Beest zijn plek in. Het Beest wil graag weer mens worden, maar door zijn jarenlange betovering en eenzaamheid is hij verbitterd geworden, en kost het hem veel moeite om aardig te zijn tegen Belle. Keerpunt komt bij haar vluchtpoging, als hij haar redt van de wolven. Stukje bij beetje leert het stel elkaar kennen en als Belle in een magische spiegel ziet dat haar vader in nood is, laat het Beest haar zelfs vrij om haar vader te hulp te kunnen schieten. Daarmee geeft hij zijn eigen redding op, want de kans dat Belle van hem gaat houden, vóór het laatste rozenblaadje valt, is door haar vertrek bijna uitgesloten. De roos die het Beest bij zijn betovering kreeg, is als een tijdbom: valt het laatste blaadje voor het Beest iemand van zich kan laten houden, blijft hij voor altijd betoverd als Beest.

De film bevat ruim 25 minuten aan liedjes, muziek is dus een belangrijk onderdeel van ‘Beauty and the Beast’. Het zijn stuk voor stuk prachtige composities, die een goede ondersteuning bieden. Het hoogtepunt is wel ‘Be Our Guest’, een hommage aan Broadway musicals. Ook de ode aan ‘The Sound of Music’, door Belle aan het begin van de film gezongen, is meesterlijk.

Naast de karakters van Belle en het Beest zijn de overige inwoners van het kasteel ook onweerstaanbaar. Lumière, Cogsworth, Mrs. Potts, Chip en zelfs de kledingkast, je zou bijna wensen dat jouw meubilair betoverd werd!

Échte schoonheid zit van binnen, maar deze Disney classic heeft aan de buitenkant al veel te bieden!

Waardering: 5

Bioscooprelease: 26 november 1992