Blind Date (1996)

Regie: Theo van Gogh | 90 minuten | drama | Acteurs: Renée Fokker, Peer Mascini, Roeland Fernhout, Wouter Brave, Jan Jaspers, Boris Bergshoeff, Lizet Hupkes

Hij heeft het zelf niet meer mogen meemaken, maar enkele jaren na zijn dood werden drie van Theo van Goghs films opnieuw geschoten in Amerika – voor de vermoorde regisseur het beloofde land – door drie zeer getalenteerde acterende regisseurs. Steve Buscemi maakte in 2007 een remake van ‘Interview’ (2003), John Turturro goot in 2011 ‘06’ (1994) in een nieuw jasje (‘Somewhere Tonight’). Daar tussenin zit ‘Blind Date’ (2008), de remake van de gelijknamige Van Gogh-film uit 1996, van Stanley Tucci. De verhalen gaan dat, als Theo eind 2004 niet door een terrorist op straat was omgebracht, hij de Amerikaanse herverfilmingen zelf zou hebben geregisseerd. Wat hij van de versies van Buscemi, Tucci en Turturro zou hebben gevonden, zullen we nooit weten, maar aangezien Van Goghs werk zwaar leunt op dialogen en acteerprestaties, zal hij het zeker gewaardeerd hebben dat uitgerekend deze heren zich aan zijn werk waagden. Al stond hij er tevens om bekend geregeld in de clinch te liggen met zijn acteurs, bijvoorbeeld met Thom Hoffman en met Renée Fokker, de ster uit zijn film ‘Blind Date’.

‘Blind Date’ wordt door velen gezien als één van Van Goghs beste films. Dat is vooral te danken aan hoofdrolspelers Renée Fokker en Peer Mascini. Zij spelen een man en een vrouw die sinds het overlijden van hun dochtertje Annabel steeds verder van elkaar verwijderd zijn geraakt. Via contactadvertenties onderwerpen ze zich aan een rollenspel, in een poging met elkaar en met het verlies van hun kind te leren omgaan. Het overleden meisje observeert haar ouders vanuit het hiernamaals en geeft via een voice-over uiting aan haar onvrede met de huidige situatie. Maar heeft de kleine lieveling het recht om papa en mama nu nog lastig te vallen?

“Ik doe het zelf wel”, zei Theo van Gogh na de zoveelste afwijzing van het Nederlands Filmfonds. En dus legde hij zelf de benodigde 340.000 gulden op tafel om zijn film te realiseren. Uiteindelijk kreeg hij, via een productiemaatschappij die bemiddelde, wel nog wat geld om zijn film mee af te werken. ‘Blind Date’ werd in slechts acht dagen tijd opgenomen in het casino van het Amsterdamse Hilton Hotel. Een kleine setting die past bij het beklemmende verhaal, dat Van Gogh samen met Fokker en Mascini onder het pseudoniem Valéry Boutade schreef. De dialogen werden geschreven door Kim van Kooten. Het gaat er soms heftig aan toe tussen de beide echtelieden; hun woorden snijden en steken, terwijl je tussen die harde taal door toch ook kunt lezen dat ze juist weer toenadering tot elkaar zoeken. Waar Mascini altijd iets komisch over zich heen heeft hangen, waardoor je hem niet altijd even gemakkelijk serieus kunt nemen, slaat Renée Fokker – een van de meest onderschatte actrices van ons land – de spijker keihard op z’n kop. Beide acteurs wonnen voor hun rol overigens een Gouden Kalf, en zeker die voor Fokker was dik verdiend. Ook Van Gogh werd bekroond met een Gouden Kalf, voor beste regie.

Dankzij de kleinschalige opzet, de scherpe dialogen, de beklemmende sfeer en de sterke acteerprestaties kan ‘Blind Date’ gerekend worden tot het beste werk van Theo van Gogh. De film is aangrijpend en bij vlagen onbehaaglijk indringend. Van Gogh op zijn best.

Patricia Smagge