Cabin Fever 2: Spring Fever (2009)

Regie: Ti West | 83 minuten | horror, komedie | Acteurs: Noah Segan, Alexi Wasser, Giuseppe Andrews, Mark Borchardt, Rusty Kelley, Marc Senter, Rider Strong, Judah Friedlander, Amanda Jelks, Angela Oberer, Lindsey Axelsson, Lila Lucchetti, Andrea Powell, Patrick Durham, Jonathan Sachar, Stephani Drapeau, Caitlin Coons, Gabrielle Tuite, Hayley Lovitt, Micah Shane Ballinger

Twee keer min is plus. Het is duidelijk dat regisseur Ti West wiskundig inzicht heeft, want de beste man heeft deze berekening op zijn film losgelaten. ‘Cabin Fever 2: Spring Fever’ is zo ontzettend fout dat het de grenzen van de genialiteit benadert. En dat is een applausje (met één geamputeerde arm en een etterende hand) waard! ‘Cabin Fever 2′ begint waar het eerste deel eindigde. Een vleesetend virus heeft een groep vrienden flink uitgedund. Helaas verloor een van de kameraden zijn evenwicht en kukelde in een riviertje. Helaas werd dat meer gebruikt bij de drinkwaterwinning van een suf slaapstadje. Het virus keert terug en ditmaal moet een middelbare school eraan geloven.

Al vanaf het begin weet je dat je naar een oerfoute film gaat kijken. De acteurs zijn veel te oud voor hun rol, bloed spuit in liters uit wonden en het acteerwerk is lachwekkend beroerd. Maar toch: het werkt! West neemt zijn film geen seconde serieus en gaat helemaal los met slechte grappen, vieze situaties en andere onsmakelijke fratsen. Zo gooit hij zelfs een frontaal shot van een druiper in de strijd. De cast leeft zich helemaal uit met tenenkrommende one liners die vol sjeu op je af worden gevuurd.

Normaal gesproken is het irritant om een vervolgfilm te zien die het bronmateriaal niet serieus lijkt te nemen, maar in het geval van ‘Cabin Fever 2′ is het juist een erg goede zet. Deel een, geregisseerd door Eli ‘Hostel’ Roth, was te serieus en de balans tussen humor en horror was scheef. Alsof er geen keuzes gemaakt konden worden. West kiest met volle overtuiging voor de lach en schaamt zich nergens voor. Goede smaak is overrated!

De kracht van dit vehikel is de overduidelijke lol die er vanaf spat. En de dik aangezette karikaturen die met smaak worden neergezet. De laffe politieman (met piepstem), de dikke student (met grote waffel) en zijn schuchtere maat: het werkt in dit geval. Serieus bedoelde personages hadden niet gewerkt. Dit is de cinematografische versie van een patatje oorlog in de snackbar: het is slecht voor je, niet goed bereid en overdadig maar tegelijkertijd ook wel lekker op z’n tijd.

Oh ja, mocht je honger krijgen als je deze film aan het kijken bent: wacht maar even. Er zitten een paar extreem ranzige scènes in waar menselijk lichaamsvocht, etterende wonden en veel pus in voorkomen. Goor, volkomen over de top en erg lollig, maar niet voor mensen met een zwakke maag. Dit pretentieloze horror zonder karakteruitdieping en respect voor het geestelijk niveau van de kijker: heerlijk!

‘Cabin Fever 2: Spring Fever’ verschijnt donderdag 22 november 2012 op DVD en blu-ray (in de ‘Movies to Die For: There Will Be Blood’ box, samen met ‘Cabin Fever’ (2002)).