Captain Corelli’s Mandolin (2001)

Regie: John Madden | 129 minuten | romantiek | Acteurs: Nicolas Cage, Penélope Cruz, John Hurt, Christian Bale

Het verhaal begint in 1941. Dr. Iannis, gespeeld door John Hurt en zijn dochter Pelagia wonen op het idyllische Griekse eiland Cephallonia. Pelagia is intelligent en wil net als haar vader dokter worden. Ze is verloofd met Mandras, een visser uit het dorp. Pelagia’s vader vindt zijn dochter te goed voor hem en vindt dat ze moet wachten met trouwen tot na de oorlog. Mandras gaat zijn vaderland verdedigen tegen de Italianen en ondertussen wordt het eiland bezet door het Italiaanse leger. Deze mannen gedragen zich echter niet als vijanden, maar zijn vrolijk, zingen, dansen en bedrijven de liefde op het strand. Antonio Corelli komt logeren in het huis van Dr. Iannis, in ruil voor medicijnen en langzamerhand groeit de liefde tussen hem en Pelagia.

Boekverfilmingen kunnen meevallen (LOTR, Harry Potter) en tegenvallen. Een tussenweg lijkt er niet te zijn. Mensen die verliefd zijn geworden op het boek van Louis de Bernières zullen teleurgesteld zijn na het zien van deze film. De passie en de liefde van Antonio en Pelagia, waar de lezer bijna door wordt geïnfecteerd bij het lezen van het boek, wordt niet overgedragen op de kijker. Zoals met de meeste boekverfilmingen is er veel geknipt in het verhaal en dat komt deze film niet ten goede. De allesoverheersende passie kan gewoon niet overgebracht worden omdat ze niet echt veel screentime samen hebben, dankzij het slecht geschreven script. De enige liefdesscène wordt verknipt in beeld gebracht als een soort flashback van Pelagia. Jammer. Het gevoel dat het boek oplevert is totaal tegenstrijdig met het gevoel van desinteresse dat de kijker zal ervaren bij het zien van de opbloeiende liefde. De chemie tussen beide hoofdrolspelers is nul komma nul en de enige die weet te overtuigen is John Hurt. Zijn speech over liefde is uit het leven gegrepen en erg ontroerend. Christian Bale is niet goed gecast, omdat hij niet overtuigt als de domme vissersjongen, hij kijkt te intelligent uit zijn ogen. Ook is het einde van de film sterk geromantiseerd, in tegenstelling tot het boek. De accenten zijn bijna lachwekkend, wellicht komt er nog een keer een remake met echte Griekse, Italiaanse en Duitse acteurs!

Wat wel meer dan positief is, is het camerawerk. De natuur is prachtig in beeld gebracht, het eiland Cephallonia is adembenemend mooi. Als toeristisch reclamespotje is de film in elk geval geslaagd. Als historisch document slaat de film echter briljant de plank mis.

Bioscooprelease: 27 september 2001