CatVideoFest 2020 (2020)

Recensie CatVideoFest 2020 CinemagazineRegie: Alex P. Kitten | 71 minuten | komedie

Is het hun eigengereidheid, het feit dat ze zich niks van hun omgeving aantrekken of toch hun aaibaarheid? De reden dat katten online populairder zijn dan honden laat zich raden. En dat terwijl in de filmwereld juist honden de sterren zijn. Het aantal kattenfilmpjes dat op YouTube te vinden is, is onderhand niet meer te tellen. De meeste katten in al die filmpjes blijven anoniem, maar een aantal dieren groeide uit tot ware internetfenomenen; denk aan Grumpy Cat, Standing Cat, Lil Bub, Colonel Meow en Maru, de Japanse kat die zich in dozen in allerlei vormen en maten probeert te wurmen.

Ook Henri, le chat noir, heeft zijn geheel eigen aanhang. De zwart-witte kater uit Seattle reflecteert – in het Frans – op filosofische wijze op het leven in zijn eigen webserie. Zijn baasje Will Braden heeft ontdekt dat er flink wat geld te verdienen is met de kattenfilmpjes, want Henri maakt inmiddels reclame voor kattenvoer, bracht zijn eerste boek uit en sleepte in 2012 de Golden Kitty Award in de wacht op het eerste Internet Cat Video Festival. Vanaf dat moment raakt Braden betrokken bij het evenement, waarvoor hij beelden selecteert, en sinds 2015 is hij de grote aanjager van het CatVideoFest, waarmee hij aanvankelijk eerst in de VS, maar later ook daarbuiten langs kleine en grotere filmtheaters trekt. Niet alleen om mensen aan het lachen te maken met hilarische filmpjes van katten, maar ook om geld in te zamelen voor dierenwelzijnorganisaties – bij voorkeur lokaal opererend. Want er zijn genoeg katten in nood, die alle hulp kunnen gebruiken. Waarom niet het nuttige met het aangename combineren?

Cinema Delicatessen haalde CatVideoFest dit jaar ook naar Nederland, waar in een select aantal zalen een zeventig minuten durende collage te zien is van ingezonden materiaal, animaties, muziekvideo’s en uiteraard ook de hilarische internetfilmpjes, samengesteld door Will Braden. De Amerikaan weet inmiddels naar eigen zeggen in meer dan twintig talen hoe je ‘kat’, ‘grappige kat’ en ‘kat die valt’ zegt en tot in de diepste krochten van YouTube zocht naar uniek beeldmateriaal. Katten zijn bij uitstek geschikt als slapstick-acteurs, met hun rare fratsen, plotselinge reacties en eigenzinnige gedrag; de uitdrukking luidt niet voor niets ‘een kat in het nauw maakt rare sprongen’. De collectie beeldmateriaal is divers – het zijn niet alleen maar vluchtige filmpjes van katten die tegen hun eigen spiegelbeeld opspringen of in veel te kleine dozen proberen te kruipen. Een aantal fragmenten is kunstzinniger of obscuurder dan je zou verwachten. Want het moet natuurlijk niet zo zijn dat je met een paar zoektermen zelf al deze fragmenten kunt opspeuren; waarom zou je dan nog ‘CatVideoFest’ willen zien (behalve natuurlijk het goede doel dat eraan gekoppeld is willen steunen)?

Een verhaal of rode draad zit er niet in, van het veelal amateuristische camerawerk hoef je ook niks te verwachten. Maar juist het feit dat Braden duizenden uren stak in het zorgvuldig selecteren van uniek beeldmateriaal, maakt ‘CatVideoFest’ de moeite van het kijken waard. Zeker voor kattenliefhebbers, maar zeg nou zelf; wie geniet er nou niet (al dan niet stiekem) van de hilarische fratsen van die eigenzinnige poezenbeesten?

Bioscooprelease: 6 augustus 2020