Celle que vous croyez (2019)

Recensie Celle que vous croyez CinemagazineRegie: Safy Nebbou | 97 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Juliette Binoche, Nicole Garcia, François Civil, Marie-Ange Casta, Guillaume Gouix, Charles Berling, Jules Houplain, Jules Gauzelin, Francis Leplay, Pierre Giraud, Sonia Mohammed Cherif

Verlaten worden. Dat staat hoog in de lijst van maatschappelijke angsten. Juliette Binoche beaamt dit tijdens het filmfestival in Berlijn. Ze weet zich erg goed in te leven in de rol van literair docente Claire Millaud in ‘Celle que vous croyez’. Claire is een gescheiden moeder van twee kinderen en een knappe vrouw van in de 50. Haar man verliet haar heel dubieus voor een jongere vrouw. Natuurlijk liet dat een diepe wond achter, maar ze geniet inmiddels weer van haar leven. Met haar liefdesleven is niks mis. Maar als haar veel jongere minnaar Ludo hun affaire abrupt beëindigt, wordt Claire opnieuw uit balans gebracht.

Ze kan de onverwachte en wrange breuk niet laten rusten en besluit om een fake account aan te maken op Facebook om zo te kunnen gluren op het social media kanaal van haar ex. Waar ze geen rekening mee houdt, is dat Ludo’s huisgenoot Alex een hele charmante verschijning blijkt. Als Alex de profielfoto van Claire’s alter ego Clara ziet, wordt hij nieuwsgierig naar deze energieke knappe twintiger. Hij voegt haar toe en ze raken aan de praat via Messenger.

Als Claire tijdens haar colleges en op visite bij vrienden haar constant oplichtende smartphone niet kan weerstaan, begint de digitale romance tussen Alex en Clara serieuzere vormen aan te nemen. Alex wil Clara ontmoeten.

Gevleid en met een gevoel van hernieuwde macht na het overspel in haar huwelijk, raakt Claire genadeloos verstrikt in haar verliefdheid én in het leven van haar fictieve personage. Ze plaatst foto’s en filmpjes van haar nichtje die -zonder haar medeweten – de rol van Clara toebedeeld heeft gekregen. Dat deze online obsessie niet zonder gevolgen blijft, mag duidelijk zijn.

Vandaag de dag is social media niet meer weg te denken. Dat het een stempel drukt op de realiteitszin en eigenbeeld van ons mensen, is inmiddels een gegeven. Op internet is niets wat het lijkt en nagenoeg iedereen weet wat een ‘catfish’ is. Niet? Jezelf op social media voordoen als een ander.

Juliette Binoche speelt de rol van digitale bedriegster heel ontwapenend. Ze houdt haar personage van gekwetste vrouw Claire terughoudend, waardoor de spannende en jeugdige Clara alle registers open mag trekken. Een prachtige dubbelrol, zonder dat Clara daadwerkelijk een script krijgt. Als kijker voel je met haar mee als ze die eerste stapjes zet in de huid van een ander en onhandig het woord ‘insta’ moet googelen. Je voelt de heerlijke dopamine die in haar hersenen vrijkomt als haar nep-Facebook de zo onontbeerlijke aandacht begint te oogsten. En tegelijkertijd wil je dat ze ophoudt en zich niet langer verschuilt achter een alter ego, want ze is een intellectuele, gracieuze verschijning die dit goedkope bedrog niet nodig heeft.

Deze film van regisseur Safy Nebbou dient als een mooi canvas voor de keerzijde van social media, het digitale tijdperk waarin niet iedere ontwikkeling een goede is. Zoals je van de in Parijs geboren Binoche gewend bent, heeft ze haar sporen verdiend en stellen haar films niet teleur. ‘Celle que vous croyez’ is een uitstekende moderne toevoeging aan haar portfolio.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 5 september 2019
DVD-release: 6 december 2019