Cloudboy (2017)

Recensie Cloudboy CinemagazineRegie: Meikeminne Clinckspoor | 77 minuten | familie, drama | Acteurs: Daan Roofthooft, Ayla Gáren Audhild P. Nutti, Joakim Nils Tomas Trägårdh, Geert Van Rampelberg, Sara Sommerfeld, Mikkel Gaup

‘Cloudboy’ gaat over de twaalfjarige Niilas, die samen met zijn vader Gerard ergens in een stad in België woont en daar een gelukkig, rustig leventje leidt. Ze maken pret tijdens de afwas en Niilas vermaakt zich prima met zijn ouderwets aandoende audiorecorder, waar hij allerlei geluiden mee opneemt, die hij vervolgens op zijn koptelefoon weer afluistert. Niilas is door zijn moeder Katarina uitgenodigd om deze zomervakantie door te brengen bij haar en haar nieuwe gezin in Lapland. Niilas heeft daar echter totaal geen oren naar en ziet er als een berg tegenop. Hij kent zijn moeder helemaal niet en heeft ook geen behoefte aan hernieuwd contact met haar, laat staan met zijn halfbroertje en -zusje. Maar van zijn vader moet hij en weglopen helpt niet.

In Lapland aangekomen gedraagt Niilas zich nors naar zijn nieuwe familieleden toe. Zelfs een telefoontje van zijn vader kan hem niet opvrolijken, al merken we dan wel meteen dat zijn iets jongere halfzus Sunná hem goed aanvoelt en dat Gerard eveneens een sensor heeft voor de gevoeligheden van zijn zoon, die hem in staat stellen op een juiste manier met hem te communiceren. Niilas krijgt nog meer voor de kiezen, want naast een nieuwe omgeving en een nieuw gezin, ontmoet hij ook Laplands meest kenmerkende bewoners, een kudde rendieren. Katarina’s nieuwe echtgenoot, tevens de vader van Sunná en Niilas’ jongere halfbroertje Pontus, is rendierherder en ook de kinderen worden bij het beroep betrokken. Als ze Niilas’ halfslachtige poging om een lasso te werpen uitlachen, is de maat vol en Niilas neemt wraak, op een manier die nogal verregaande gevolgen heeft.

De rest van het verhaal van ‘Cloudboy’ is makkelijk te voorspellen, maar dat komt door de conventies van het genre. Een familiefilm zonder happy end en zonder de nodige levenslessen bekijk je immers niet graag met je beïnvloedbare kroost. Maar ‘Cloudboy’ heeft gelukkig ook de serieuze filmliefhebber genoeg te bieden. Alleen al de beelden van het adembenemende Lapland zijn weergaloos. Er zijn talloze indrukwekkende shots van rendieren en bij vlagen doen de scènes bijna documentair aan. Er is genoeg research aan vooraf gegaan en dat betaalt zich beslist uit. Maar ook de jonge acteurs zijn een pré. De hoofdrolspeler, Daan Roofthooft, weet de kijker met gemak voor zich te winnen, hoe stuurs hij ook is en wat voor ellendige dingen hij ook uithaalt. Het is immers ook niet niks, zo maar een hele zomervakantie kilometers van huis vandaan, bij mensen die je niet kent en waar je niets voor voelt, in een omgeving die haaks staat op alles wat je gewend bent.

‘Cloudboy’ is een warme, fraai geschoten familiefilm, met bijzondere personages en een ongebruikelijk decor. Ondanks dat heeft de film genoeg aanknopingspunten voor de doelgroep om zich helemaal te verliezen in dit avontuur. Meikeminne Clinckspoor maakte eerst de fraaie korte film ‘Ki’, in het kader van Nu of Nooit (2015) en bewijst met ‘Cloudboy’ dat ze zonder meer een naam is om in de gaten te houden. Warm aanbevolen!

Bioscooprelease: 19 april 2017
VOD-release: 22 november 2017
DVD-release: 22 november 2017