CODA (2021)

Recensie CODA CinemagazineRegie: Sian Heder | 111 minuten | drama, muziek | Acteurs: Emilia Jones, Troy Kotsur, Daniel Durant, Marlee Matlin, John Fiore, Lonnie Farmer, Kevin Chapman, Amy Forsyth, Courtland Jones, Molly Beth Thomas, Ferdia Walsh-Peelo

‘CODA’ is de Amerikaanse indie-remake van het Franse ‘La famille Bélier’, en is geschreven en geregisseerd door Sian Heder (die in 2016 de Netflixfilm ‘Tallulah’ maakte). CODA staat voor Child of Deaf Adult en slaat hier op tiener Ruby Rossi (knap gespeeld door Emilia Jones). Ruby is het enige horende gezinslid: zowel haar beide ouders Frank en Jackie (Troy Kotsur en Marlee Matlin) als haar oudere broer Leo (Daniel Durant) zijn doof. Wanneer ze een talent voor zingen blijkt te hebben en haar passie wil volgen, zorgt dat thuis voor problemen. Ruby moet kiezen tussen haar eigen geluk en de verantwoordelijkheden die ze voor haar familie draagt.

Na de wereldpremière op Sundance won ‘CODA’ er de Publieksprijs, de Juryprijs én de prijs voor Beste Regie. Vervolgens legde Apple een gigantisch bedrag (vijfentwintig miljoen dollar!) op tafel voor de film, die vervolgens uitgebracht werd op Apple TV+.

De familie Rossi heeft een vissersbedrijf in een stadje in Massachusetts, maar door steeds hogere heffingen is het moeilijk om rond te komen. Bovendien zijn ze voor de onderhandelingen steeds weer afhankelijk van Ruby en haar mogelijkheid om te tolken tussen haar dove gezinsleden en de horende buitenwereld. Dit doet ze al haar hele leven, waardoor haar ouders steeds afhankelijker van haar zijn geworden. Nu ze in het laatste jaar van school zit en steeds meer haar eigen weg wil volgen, moet niet alleen Ruby leren op eigen benen te staan. Volgt ze haar droom om auditie te doen voor het conservatorium in Boston of neemt ze haar plek in binnen het familiebedrijf?

‘CODA’ is een coming-of-age film, waarbij het er af en toe net iets te dik bovenop ligt, maar uiteindelijk werkt het geheel wel. De vertaling van het Franse platteland naar een Amerikaans vissersstadje is goed gelukt; de financiële strubbelingen van het arbeidersgezin leggen extra druk op het tienermeisje dat zich realiseert wat het betekent wanneer ze haar dromen najaagt. Hoewel de plot behoorlijk voorspelbaar is, weet de film toch subtiel genoeg te blijven om op de juiste momenten te raken. Dit komt vooral door het sterke acteerwerk van de dove hoofdrolspelers, maar ook Emilia Jones is prettig als de ongemakkelijke tiener die het volwassen leven tegemoet gaat. Bovendien kan ze ook écht zingen.

Sian Heder maakt uiteindelijk geen spannende keuzes, waardoor ‘CODA’ in de kern een wat saaie film is geworden. Tegelijkertijd is er ook niet heel veel op aan te merken en zit het geheel prima in elkaar.

Julia van Berlo

VOD-release: 13 augustus 2021 (Apple TV+)