Confessions of a Pit Fighter (2005)

Regie: Art Camacho | 119 minuten | actie, drama, sport | Acteurs: Armand Assante, Flavor Flav, John Savage, James Russo, Quinton Jackson, Hector Echavarria

De laatste jaren leek het genre een stille dood gestorven te zijn, met dank aan de metroseksueel, maar gelukkig voor de liefhebber van lompe actiefilms bestaat het genre nog steeds. ‘Confessions of a Pit Fighter’ is de nieuwste telg van de familie en junior is met z’n tijd meegegaan. Er zitten heuse emotionele momentjes in deze beukfilm. Een zakdoek is multifunctioneel: niet alleen tranen, maar ook bloedneuzen worden gedept.

‘Confessions of a Pit Fighter’ draait om Eddie Castillo (Echavarria). De bikkel verdiende zijn brood als prijsvechter totdat hij ‘per ongeluk’ iemand doodsloeg. Dat ongelukje levert Castillo zeven jaar cel op. Terwijl de vechtersbaas zijn leven overdenkt, stapt zijn kleine broertje in zijn voetsporen. David Castillo doet het niet slecht in de ring, maar zijn arrogantie nekt hem. Als David de ijskoude gangster (Assante) beledigt, stuurt die laatste een menselijke tank op hem af. The Matador slaat Castillo junior morsdood. Verteerd door verdriet, besluit Eddie die net weer op vrije voeten is, om zijn broer te wreken. Castillo wilde na zijn straf een eerlijk leven opbouwen, maar wraak dwingt hem om zijn goede voornemens in de ijskast te zetten.

Ach, een zuurpruim zal zeggen dat het verhaaltje van ‘Confessions of a Pit Fighter’ niets voorstelt en erg slap wordt verteld. Uiteraard! Dat is ook zo. Maar sinds wanneer kijk je een vechtfilm voor het sterke verhaal of de gevoelige momenten? Platte actie en harde klappen moeten de traktatie zijn. Helaas overtuigt de film niet op dat vlak. De knokscènes zijn slecht gemonteerd, saai in beeld gebracht en absoluut niet spannend. De klappen missen ‘punch’ en de choreografie is belabberd. De vechtersbazen lijken om beurten te mogen slaan, wat erg idioot overkomt en aan het slapstickoeuvre van Bud Spencer en Terrence Hill doet denken.

Als vechtfilm stelt ‘Confessions of a Pit Fighter’ teleur, maar op dramatisch vlak is de rolprent best aardig. De verlepte hiphopheld Flavor Flav zet een sterke rol neer als coach en ook James Russo is goed bezig als verbitterde boksmentor. Assante zet een prima rol neer als gangster en ook Echavarria doet zijn werk behoorlijk. Er is een zekere vorm van chemie tussen de acteurs. Blijkbaar was het leuk op de set en dat zie je terug in de acteerprestaties. Niet dat dit een hoogwaardig geacteerde film is, maar voor het genre is het spel behoorlijk goed.

Voor bloederige actie moet je deze productie niet gaan zien, maar wil je een vlot vertelde B-film zien waarin een getergde anti-held zijn broer wil wreken dan is ‘Confessions of a Pit Fighter’ je ding. Ook fans van Flavor Flav moeten deze film checken.