Dad’s Army (2016)

Regie: Oliver Parker | 100 minuten | komedie | Acteurs: Catherine Zeta-Jones, Bill Nighy, Michael Gambon, Toby Jones, Mark Tandy, Russell Balogh, Andrew Havill, Emily Atack, Daniel Mays, Blake Harrison, Michael Gambon, Bill Paterson, Tom Courtenay, Julia Foster, Annette Crosbie, Ian Lavender, Jacqueline Tong, Frank Williams, Mark Gatiss, Holli Dempsey, Sarah Lancashire, Alison Steadman

De Britse komedieserie “Dad’s Army” (“Daar komen de schutters”) werd in 2004, meer dan een kwart eeuw nadat de laatste aflevering werd uitgezonden (de talloze herhalingen daargelaten), door de Britten uitgeroepen tot een van de beste komedies ooit. In een top 100 haalde de negen seizoenen tellende serie de top tien, samen met klassiekers als “Blackadder”, “Fawlty Towers” en “Yes Ministers”. De belevenissen van een groepje binnenlandse vrijwillige strijdkrachten, dat zich in de Tweede Wereldoorlog sterk maakte hun land te verdedigen, bleek nog altijd immens geliefd bij het publiek. De onverminderde populariteit heeft er ongetwijfeld toe bijgedragen dat de productie van de speelfilm groen licht kreeg. Plaats van handeling, tijd en personages zijn vrijwel hetzelfde gebleven.

Want ook in de vernieuwde ‘Dad’s Army’ draait het om het fictieve plaatsje Walmington-on-Sea, waar Mainwaring (Toby Jones), kapitein van een peloton, altijd in de clinch ligt met zijn sergeant, Wilson (Bill Nighy). Het is 1944 en de Britten lijken de Tweede Wereldoorlog bijna te winnen. De geallieerden maken zich gereed om Frankrijk binnen te vallen. Voor het peloton in Walmington-on-Sea is er niet veel te doen, en zoals altijd wanneer verveling toeslaat, neemt de motivatie ook af. Maar dan blijkt een beeldschone journaliste van de Associated Press een vervolgartikel te willen schrijven over het peloton. De meeste heren blijken gevoelig voor haar charmes, en haar komst wordt door hun vrouwen/vriendinnen – want die hebben in de film in tegenstelling tot de serie een grotere rol – met argusogen bekeken. De twee zussen van Jones, schattige oude dametjes, die wel wat doen denken aan Miss Marple, zoals de hele setting in het dorp wel Agatha Christie-achtig aandoet, zijn de enigen die door lijken te hebben dat er iets niet helemaal in de haak is met die goed geklede vrouw van de pers.

Een van de vragen die bij je opkomt als je ‘Dad’s Army’ kijkt is ‘voor welke doelgroep is deze remake nu eigenlijk gemaakt?’. De fans van de serie zullen niet per definitie blij worden van deze film en voor kijkers die nog nooit een aflevering van de reeks hebben gezien voelt het allemaal nogal oubollig en voorspelbaar aan. Op het humoristische vlak valt er maar weinig te genieten, of je moet in een deuk liggen van een seniele oude man die tegen zijn als boom verklede collega staat te plassen. De acteurs zijn beslist niet slecht, alsof de gerenommeerde namen in de cast ooit kunnen teleurstellen, maar het komische materiaal waar ze mee moeten werken is wel heel dun. Vooral Zeta-Jones’ rol had een stuk grappiger geschreven kunnen worden. Een gemiddelde aflevering van “Allo allo” bevat meer humor, al is dat wel het niveau waar je aan moet denken. Er zijn genoeg mensen op de aftiteling die hun werk uitmuntend gedaan hebben – cameravoering, belichting, muziek en noem maar op zijn dik in orde, maar helaas betaalt zich dat niet uit in een film die het publiek ook graag zal willen zien. Keep calm and watch something else instead.

‘Dad’s Army’ verschijnt woensdag 29 juni 2016 op DVD en blu-ray.