Deadly Impact (2009)
Regie: Robert Kurtzman | 96 minuten | actie, thriller | Acteurs: Sean Patrick Flanery, Joe Pantoliano, Carmen Serano, Greg Serano, Amanda Wyss, John Koyama, Luce Rains, David House, Joel Bryant, Christopher Dempsey, Dave Colon, Michelle Greathouse, Jesus Jr., Mike Miller, Fredrick Lopez, Kieran Sequoia, Foued Zayani, James Tarwater, Mike Seal, Jamie Haqqani, Brother Eden Douglas, Chris Ranney, Maria Sigmon, Julianne Flores, Antony Hall, Peggy Ann O’Neal, Charles Dowdy, Stephen Chomko, Chaz Grundy, Raybolin Aguayo
Je hebt B-films en je hebt films die daar zelfs nog niet aan kunnen tippen. ‘Deadly Impact’ – geef toe: met zo’n titel verwacht je al geen hoogvlieger – valt duidelijk in de laatste categorie. Je houdt het niet voor mogelijk, maar er zullen genoeg actiefilms waarin Steven Seagal op wraak uit is te vinden zijn die nog te verkiezen zijn boven deze tegenvallende productie.
Politieagent Tom Armstrong wordt met zijn partner Ryan Alba (Greg Serano) op kerstavond opgeroepen: ze hebben een goede tip gekregen waar “The Lion”, een gevaarlijke crimineel op wie Tom al enige tijd aan het jagen is, zich zou bevinden. In de kelder van het huis waar de zware misdadiger zich op zou houden treft het politieteam echter iets heel anders aan: Toms vrouw Kelly zit er vastgebonden, aan haar voeten het kerstcadeautje dat ze voor haar echtgenoot had gekocht… De telefoon gaat en The Lion vertelt Tom dat hij de keuze heeft: het hele huis zit vol explosieven die over drie minuten afgaan. Om dit te stoppen moet hij het mechanisme stukschieten dat op zijn vrouws borst zit vastgetaped. Tom moet dus de onmogelijke keuze maken: of zijn vrouw neerschieten, of hij, zijn vrouw en zijn hele team gaat er aan. Het is niet moeilijk om te raden waar onze held voor gekozen heeft, want anders was ‘Deadly Impact’ er niet geweest. Die vroege minuten van ‘Deadly Impact’ houden de kijker wel bij de les, ondanks dat je wel door hebt hoe het dilemma opgelost gaat worden is de spanning om te snijden. Jammer genoeg is de piek dan al geweest en zakt de actie daarna ver onder het gemiddelde.
We skippen acht jaren en zien Tom ergens in een Mexicaanse bar zijn verdriet verdrinken. Hij wordt in die horecagelegenheid aangesproken door FBI agente Isabel Ordonez, van wie je in het begin denkt dat ze in drag is. Toegegeven: het is niet lovenswaardig dat we in Hollywoodfilms altijd maar agentes te zien die op de catwalk veel meer hadden kunnen verdienen, maar actrice Carmen Serano (echtgenote van Greg, die Ryan speelt) komt er hier echt maar bekaaid van af, zo lelijk is ze in beeld gebracht. Hoe dan ook, Isabel vraagt Tom een onderschepte voicemail van The Lion af te luisteren en hem te identificeren. Schoorvoetend stemt de getraumatiseerde agent in en wijst direct daarna alle verdere samenwerking af. Maar het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan en al snel bevindt Tom zich middenin het onderzoek en sluit hij zich weer bij zijn voormalige collega’s aan.
Als je echt een reden nodig hebt om ‘Deadly Impact’ een kans te geven, zou het Joe Pantoliano moeten zijn, de enige die nog iets van zijn rol weet te maken. Van Sean Patrick Flanery hoef je niet veel te verwachten, al steekt zijn rol in ‘The Boondock Saints’ met kop en schouders boven die in dit ongeïnspireerde product uit. Zijn gezichtsuitdrukking als hij beseft dat hij zijn vrouw moet doodschieten wijkt nauwelijks af van die van de rest van de film. Voor de actie hoef je het in ieder geval niet te doen: de shootouts en de explosies vallen tegen (je hebt nog nooit zo snel de rook en vuur na een exploderende auto op zien trekken). Daarnaast barst het scenario van de clichés (kan er nu nooit eens een gefrustreerde man in een spiegel kijken zonder het ding aan diggelen te slaan?) en om over de gratuite seksscène nog maar te zwijgen. En het is te hopen dat het salaris van de belichtingman geen al te groot percentage van het budget op heeft geslokt, want de belichting valt in negatieve zin op: het klopt nergens. Als de hoofdpersoon met zijn gezicht naar een venster toe zit, is bijvoorbeeld het linkerdeel van zijn gezicht fel verlicht. Dat irriteert behoorlijk. Nee, ‘Deadly Impact’ is hooguit dodelijk vermoeiend, indruk maakt deze film nergens.
Monica Meijer