Deadstream (2022)

Recensie Deadstream CinemagazineRegie: Joseph Winter, Vanessa Winter | 97 minuten | horror, komedie | Acteurs: Joseph Winter, Melanie Stone, Jason K. Wixom, Pat Barnett, Marty Collins, Perla Lacayo, Cylia Austin-Lacayo, Hayden Gariety, Ariel Lee, Jaxon Harker, Jeremy Warner, Brenden Bytheway, Doug May, Ruby York, Gabe Casdorph

De gecancelde youtuber Shawn probeert zijn volgers terug te krijgen door een hele nacht lang een livestream te houden vanuit een leegstaand huis. Alleen is dit niet zomaar een huis: de verlaten woning in kwestie is namelijk ‘the most haunted house in The United States’. Wanneer Shawn per ongeluk een wraakzuchtige demon wakker maakt, verandert zijn comeback in een zwaar gevecht voor het behoud van zijn leven en ziel.

‘Deadstream’ is een filmproject van het tweetal Joseph en Vanessa Winter. Het echtpaar schreef het scenario en regisseerde de film. Daarnaast componeerde Joseph de muziek en speelt hij ook nog eens de hoofdrol. Dat resulteert in veel creatieve vrijheid en een film die zichtbaar met liefde en enthousiasme gemaakt is. Het is duidelijk dat ‘Deadstream’ geen generieke formulefilm of zoveelste franchise-reboot uit de koker van louter op commercieel succes gerichte Hollywoodbonzen is.

In plaats daarvan krijg je een film die satire en maatschappijkritiek op een plezierige en scherpe manier vermengt met meer traditionele horrorelementen. De Winters deinzen er niet voor terug om af en toe de grenzen van het absurde op te zoeken. ‘Deadstream’ neemt vooral het moderne fenomeen van de influencer op de hak. De hoofdpersoon is een aan aandacht verslaafde youtube-influencer die zich vooral laat leiden door zijn onderbuik, ego en financieel en commercieel winstbejag. Zo geeft Shawn richting zijn volgers aan dat geld hem weinig interesseert, maar laat hij tegelijkertijd geen kans onbenut om op een drammerige manier zijn publiek aan te sporen tot het kopen van merchandise.

Hoewel ‘Deadstream’ met een bescheiden budget is vervaardigd, zit de film technisch prima in elkaar. Hij maakt bijvoorbeeld handig gebruik van ‘found footage’, een concept dat ook aan de basis staat van het succes van projecten als ‘The Blair Witch Project’ en ‘Paranormal Activity’. Wat de film ook leuk maakt is dat je als kijker vaak meer weet dan de hoofdpersoon. De kijker en het online-publiek zien door de camera’s die Shawn heeft meegebracht onheilspellende dingen waarvan hij zelf (nog) niet op de hoogte is.

Een klein minpuntje is dat ‘Deadstream’ zich erg veel tijd gunt om op gang te komen. Het voorspel richting de griezelige tweede akte is eigenlijk te lang voor een film die de negentig minuten net niet haalt. De make-up- en grime-afdelingen leveren puik werk af en scheppen overtuigende demonen en bezeten mensen. Ook de montage, die vanuit verschillende perspectieven en camerastandpunten slim speelt met angst en dreigend onheil, is een sterk punt van deze film.

Dankzij de combinatie van originaliteit en filmtechnisch vakmanschap staat ‘Deadstream’ garant voor een afwisselend angstaanjagende en lichtelijk hilarische filmervaring. Zowel de liefhebbers van de betere horrorkomedie als de fans van traditionele spookhuisfilms zullen dan ook plezier beleven aan deze rolprent.

Frank Heinen

Speciale vertoning: Halloween Horror Show 2022
Speciale vertoning: Imagine Fantastic Film Festival 2022