Dragon Girl – Dragevokteren (2020)

Recensie Dragon Girl CinemagazineRegie: Katarina Launing | 82 minuten | familie, fantasie, avontuur | Acteurs: Isha Zainab Khan, Iver Aunbu Sandemose, Kyrre Haugen Sydness, Anders Baasmo Christiansen, Solveig Kloppen, Vanessa Borgli

De fascinatie van filmmakers en schrijvers voor draken lijkt eindeloos. Doorgaans worden de mythologische wezens afgeschilderd als kwaadaardige, reptielachtige wezens met vleugels, die op verwoestende wijze vuurspuwen als ze zich in het nauw gedreven voelen. Door slechteriken worden ze vaak als ultieme wapen in de strijd gegooid. De laatste jaren lijkt de vroeger altijd zo verguisde draak aan een charmeoffensief te zijn begonnen. In (animatie)films als de fantastische ‘How to Train Your Dragon’-trilogie van Dean DeBlois, naar de gelijknamige boekenreeks van Cressida Cowell, ontpoppen de draken zich als innemende wezens die zelfs vriendschappen kunnen aangaan met mensen. Ook in de Noors-Nederlandse familiefilm ‘Dragon Girl’ (2020) hebben we te maken met een zeer aaibaar exemplaar, die niet alleen een doodsaai Noors stadje op stelten zet, maar tevens twee eenzame kinderen samen weet te brengen.

Het stadje Kjedly raakt langzaam maar zeker in kerststemming. De leerlingen van de plaatselijke basisschool maken zich op voor de kerstvakantie. De elfjarige Waldemar (Iver Aunbu Sandemose), zoon van de directeur van de school (Anders Baasmo Christiansen), is niet bepaald populair. Met zijn dagelijkse vlog hoopt hij likes en volgers te scoren, maar het wil nog niet zo vlotten. Zelfs niet als hij een challenge aangaat en een blikje rotte vis naar binnen probeert te werken. Als zijn vader vraagt of hij de prijswinnende goudvis (!) van de buren te eten wil geven omdat zij op vakantie naar Thailand zijn, ontmoet hij Sara (Isha Zainab Khan), een mysterieus meisje dat leegstaande huizen binnendringt om daar wat te eten te vinden en te kunnen slapen. Ze is op de vlucht voor de plaatselijke politieagent Matthijs (Kyrre Haugen Sydness). Bij het huis van Waldemars buren wil ze de kerstdagen graag doorbrengen. Maar dan stort een vlammende draak neer in het souterrain van de woning. Sara weet het vertrouwen van het gewonde wezen te winnen en wil hem samen met Waldemar terugbrengen naar zijn familie. Maar waar komt hij vandaan en belangrijker nog: hoe houd je zo’n vlammenwerper onder de radar in een stadje als Kjedly?!

Scandinaviërs zijn doorgaans meesters in het maken van originele, meeslepende jeugdfilms met een diepere laag. Ook ‘Dragon Girl’ kent een dubbele laag, die er veel meer van maakt dan een doorsnee avonturenprent. Het schrijversduo Lars Gudmestad en Harald Rosenløw Eeg verwerkte actuele thema’s als eenzaamheid onder jeugd, de (negatieve) invloed van sociale media op het zelfvertrouwen van opgroeiende jongeren en de vluchtelingenproblematiek in het verhaal. Dat gebeurt weliswaar niet op de meest subtiele, maar wel op een effectieve manier. Waar de volwassen personages in dit soort films nog wel eens willen overacteren (al kan het nog veel erger dan wat we hier te zien krijgen), zijn het de jonge acteurs die de film dragen. Samen met de draak uiteraard. Het is een draak met een sterk Nederlands tintje, want visual effects-supervisor Dennis Kleyn en animatieregisseur Peer Lemmens zijn verantwoordelijk voor het geanimeerde wezen. In totaal werkten zij met hun animatieteam ruim een jaar aan de 220 shots van in totaal twaalf minuten waarin de draak te zien is. Hun inspanningen werden eerder dit jaar beloond met een Amanda Award, een belangrijke Noorse filmprijs, in de categorie Best Visual Effects. Als je weet dat de twee jonge hoofdrolspelers grotendeels met een geanimeerde draak acteerden, maakt dat hun prestatie des te knapper.

‘Dragon Girl’ is verre van perfect; de personages – met name de volwassenen – zijn behoorlijk plat en karikaturaal en de film heeft soms wat kneuterigs in de uitvoering. Maar dat deze Noors-Nederlandse coproductie het hart duidelijk op de juiste plaats heeft, is duidelijk te zien in de slotminuten, wanneer het kerstgevoel als een warme deken over de film heen valt. En als zelfs die vermaledijde politieagent ontdooit, zie het dan nog maar eens droog te houden!

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 1 december 2021