Eddy & Coby (2014)

Regie: Jeroen Annokkee | 50 minuten | misdaad, drama, komedie | Acteurs: Cynthia Abma, Ton Kas, Roger Carvalho, Thomas Dudkiewicz, Ronald de Bruin, Lisa Groothof, Mark Elbers

‘Eddy & Coby’ is ondanks dat niet alle personages het er in één stuk of zelfs levend vanaf brengen, de luchtigste van de in reeks One Night Stand films in 2014. Deze zwarte misdaadkomedie gaat over een echtpaar dat het financieel voor de wind gaat, maar in het gevoelsleven wat minder. Eddy  (Ton Kas) is een nietsontziende maffiabaas, die al jaren zijn carrière boven zijn vrouw verkiest. Die vrouw, Coby (Cynthia Abma), heeft zich daarom maar toegelegd op haar eigen leven, dat bestaat uit sporten, gezond eten, society-achtige dingen en seks. Twee van die activiteiten doet ze samen met haar personal trainer Patrick (Roger Carvalho). Mag u raden welke.

Het “ongeluk” dat Eddy overkomt brengt Coby naar het ziekenhuis; Eddy ligt er in coma. Dat levert nog niet al te veel problemen op. Maar wanneer er gebeld wordt dat hij ontwaakt is, een dwarslaesie heeft én weer naar huis komt, moet Coby haar plannen drastisch wijzigen. De arme man is volledig afhankelijk van een persoonlijke verpleegster en zijn vaste personeel, Reneetje (Thomas Dudkiewicz) en Fred (Ronald de Bruin), houden hem ook continu in de peiling. Wanneer Patrick op een dag betrapt wordt in het zwembad, vindt er een klassieke persoonsverwisseling plaats; Eddy neemt aan dat hij de nieuwe fysio is en Patrick, in paniek door zijn bijna-ontmaskering, speelt het spelletje mee. Coby is echter niet bepaald blij met deze nieuwe ontwikkeling. Wanneer Patrick hun eerdere plannen voortzet én er een paar flinke scheppen bovenop doet, wordt het al snel duidelijk. Hier moet iets veranderen. Maar hoe?

‘Eddy & Coby’ heeft een kluchtig verhaal, met een ander verloop dan je zou verwachten. De zwarte humor is niet altijd even consistent aanwezig, maar dat is niet erg. Heel soms weet Ton Kas zelfs te ontroeren, en dat is knap, omdat de overtrokken situaties de boventoon voeren. De grappen variëren van geslaagd (die met Mark Elbers is er eentje om in te lijsten) tot niveau “zag-ik-aankomen” of “slaan dood”. Helaas valt het merendeel in een van die twee laatste categorieën. Dankzij het goede acteerwerk, de zorgvuldig aangeklede sets en het vlotte karakter van de film blijft ‘Eddy & Coby’ overeind. Gewoon leuk en pretentieloos vermaak.

‘Eddy & Coby’ is zaterdag 3 januari 2015 om 23.00 uur te zien op NPO 3.