The Bible (2013)

Regie: Crispin Reece, Tony Mitchell, Christopher Spencer | 600 minuten | actie, drama | Acteurs: Diogo Morgado, Darwin Shaw, Sebastian Knapp, Adrian Schiller, Paul Brightwell, Greg Hicks, Amber Rose Revah, Roma Downey, Mohamen Mehdi Ouazanni, Joe Wredden, Louise Delamere, Andrew Brooke, Matthew Gravelle, Simon Kunz, Andrew Scarborough

Producent Mark Burnett noemt het ‘het belangrijkste project uit zijn carrière’. Nadat hij en zijn echtgenote – actrice Roma Downey – voor het eerst sinds hun jeugdjaren Cecil B. DeMille’s epos ‘The Ten Commandments’ uit 1956 weer eens hadden gezien, wisten ze het zeker: zij zouden zich wagen aan een nieuwe verfilming van het bijbelverhaal. In het religieus ingestelde Amerika kostte het hen weinig moeite om de benodigde 22 miljoen dollar aan budget bijeen te krijgen – want deze bijbelverfilming, een serie bestaande uit tien delen van een uur, moest er wel mooi uitzien natuurlijk! – en nadat de benodigde kenners waren geconsulteerd kon er in Marokko worden gefilmd. Dat gelovig Amerika reikhalzend naar het project had uitgekeken, bleek uit het feit dat er naar de eerste aflevering, uitgezonden door The History Channel, 13,1 miljoen kijkers keken; een absoluut record voor een uitzending via kabeltelevisie in de VS. Ook bij de afleveringen die volgden hielden die klinkende cijfers aan.

De serie gaat in chronologische volgorde door het bijbelverhaal heen en begint bij Genesis. Omdat het geen doen is de complete bijbel in tien uur te verfilmen is er, vooral in de eerste vijf afleveringen, flink wat geknipt. Om die reden gaan we van Noach die in de Ark het scheppingsverhaal vertelt, gevolgd door de zondvloed, in no time door naar Abraham en van Abraham direct door naar Mozes. En dat alles in slechts één aflevering. Daarna gaat ‘The Bible’ in sneltreinvaart door de bijbelboeken ‘Koningen’ en ‘Profeten’ en dat razendsnelle tempo houdt aan tot aflevering zes, waarin Jezus geboren wordt. Vanaf dit punt lijkt men gas terug te nemen, als stil wordt gestaan bij het leven, de dood en de wederopstanding van Jezus (Diogo Morgado).

‘The Bible’ blijft redelijk trouw aan de teksten die daadwerkelijk in de bijbel staan, maar geeft er wel een moderne draai aan. Niet alleen door zaken weg te laten en andere verhaallijnen juist wat extra aan te dikken, maar ook door de dialogen voor een hedendaags publiek te herschrijven. Enerzijds geeft die enigszins vrije interpretatie de nodige dynamiek, anderzijds haalt het behoorlijk wat diepte uit het verhaal. Voor je goed en wel hebt kennisgemaakt met bijvoorbeeld Abraham, verschuift de focus alweer naar Mozes voor een nieuwe episode. Om dat te compenseren hebben de makers de nieuwste technieken gebruikt om de serie in elk geval visueel het nodige cachet te geven en daarin zijn ze behoorlijk geslaagd. In alle mogelijke opzichten is aan het moderne publiek gedacht, want de actiescènes zijn groots opgezet (compleet met geluidseffecten en er wordt zelfs vertraging gebruikt) en – net als in de bijbel zelf – wordt het bloedvergieten niet geschuwd. Special effects, bijvoorbeeld als we de Ark zich een weg zien banen door het noodweer, zijn mooi gemaakt; dit is waar het grootste deel van die 22 miljoen aan budget naartoe is gegaan. Oh, en naar Hans Zimmer natuurlijk, de componist die de bijpassende bombastische score leverde. De acteurs blijven jammer genoeg wat onopvallend (al is de Portugees Diogo Morgado een charmante Jezus) en dat is een hele prestatie gezien het feit dat de meeste van hen behoorlijk overacteren.

De miniserie ‘The Bible’ is mooi gemaakt, dat moet absoluut gezegd worden. De grootste kracht ligt hem in de aankleding, de speciale effecten en de bezieling die de makers erin hebben gelegd. Helaas kent deze tiendelige reeks ook minder positieve kanten. Diepgang ontbreekt compleet. Natuurlijk kent het bijbelverhaal voor veel mensen geen verrassingen meer, maar als je als een olifant door een porseleinkast heen dendert zoals hier gebeurt, krijg je onherstelbare schade aan de impact van je verfilming. De moderne draai die Burnett – in de VS een grote naam in het segment van de realitytelevisie – aan het aloude verhaal geeft is aardig en zal ongetwijfeld een jeugdig publiek aanspreken, maar ook de nodige puristen tegen zich in het harnas jagen. Maar is het niet zo dat elke bijbelverfilming zowel felle voor- als tegenstanders heeft?

‘The Bible’ verschijnt woensdag 10 december 2014 op DVD en blu-ray.