Fake (2016)

Recensie Fake CinemagazineRegie: Thomas Acda | 90 minuten | komedie, drama, misdaad | Acteurs: Sanne Langelaar, Nasrdin Dchar, Gijs Naber, Lies Visschedijk, Tim Haars, Waldemar Kobus, Kitty Courbois, Tom Jansen, Warre Borgmans, Rein Hofman, Yannick van de Velde

Er zijn van die mensen die niet geboren zijn voor het ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ -spreekwoord. Naast een bedrijf leiden, geven ze ook bijles in natuurkunde, bijvoorbeeld, of naast het verkopen van hypotheken, bakken ze ook de verrukkelijkste taarten voor de hele buurt. Thomas Acda is ook iemand die meerdere talenten in zich heeft. Of je hem nu kent als eerste helft van Acda en de Munnik, als acteur uit ‘All Stars’ of ‘Alles is liefde’, de kans is klein dat je hem voor het eerst tegenkwam in de boekwinkel, met zijn boek ‘Onderweg met Roadie’, dat in 2015 uitkwam. Naast cabaretier, zanger, acteur, mag hij zich nu ook regisseur noemen. ‘Fake’ is zijn regiedebuut en naar verluidt beviel het Acda zo goed, dat hij er niet meer mee wil stoppen. Of ‘Fake’ ook de moeite waard is?

‘Fake’ gaat over een jonge vrouw die altijd voor de verkeerde mannen kiest. Nu zijn dat – zonder bewust te willen generaliseren – meestal vrouwen waar zelf ook iets aan mankeert, een scherp beoordelingsvermogen met name, maar in het geval van afgestudeerd kunsthistorica Maya (Sanne Langelaar) lijkt het voornamelijk domme pech te zijn (al is ze wel wat naïef). Ondanks de raadgevingen van haar beste vriend Erik (grappige rol van Gijs Nabers) valt ze ook dit keer weer voor een fout type. In Colombia beleeft ze een paar heerlijke, romantische dagen met David, die ze in een bar op heeft gepikt, maar op de terugweg op het vliegveld blijkt dat hij minder liefdevolle bedoelingen had. Nog net op tijd ontkomt Maya aan een arrestatie, maar ze heeft hiermee wel agente Swinkels (Lies Visschedijk in bitch-modus) tegen zich in het harnas gejaagd.

Zonder uitzicht op een baan en dik in het rood klopt Maya aan bij haar oma (Kitty Courbois), die haar – hoe opportuun – een landhuis cadeau doet, waar zij in de sixties prettige tijden doorbracht met schilders als Picasso. Maya vat het lumineuze idee op om het krakkemikkige landhuis te verbouwen als exclusieve Bed & Breakfast; want nu de International Art Fair Maastricht voor de deur staat, zitten alle concurrerende hotels volgeboekt. Er komt één huurder: een zich als rijke oliesjeik voordoende dief, Aziz (Nasrdin Dchar). En die heeft natuurlijk ook al geen goede bedoelingen.

‘Fake’ kijkt lekker weg en dat heeft met name met de prettige wisselwerking tussen Sanne Langelaar, Gijs Nabers en Nasrdin Dchar te maken. Lies Visschedijk is erg grappig als politieagente die bijna over lijken gaat om haar doel te bereiken. Haar krengerige one-liners behoren tot de leukste van de film. Maar Sanne’s personage krijgt gelukkig ook vaak de kans om de bal terug te kaatsen. Dat het scenario nogal tekortschiet qua geloofwaardigheid, stoort eigenlijk niet zo. ‘Fake’ is een aardig, luchtig tussendoortje met fijne acteurs (ook in hele kleine bijrollen) en mooie locaties.

‘Fake’ verschijnt dinsdag 17 januari 2017 op DVD. Eerder werd de film zondag 8 mei 2016 om 20.25 uur uitgezonden op NPO 3.