Fire of Love (2022)

Recensie Fire of Love CinemagazineRegie: Sara Dosa | 93 minuten | documentaire | Met: Katia Krafft, Maurice Krafft | Voice-over: Miranda July

‘Fire of Love’ is één van de twee films die in 2022 uit is gekomen over het echtpaar Katia en Maurice Krafft. De Franse Katia en Maurice waren vulkanologen én geliefden, een unieke, maar in het geval van de Kraffts, cruciale combinatie. De door Sara Dosa gemaakte documentaire opende op het Sundance filmfestival in januari 2022 en kreeg internationaal veel lof en publiciteit. De film van de veel bekendere Werner Herzog (!), ‘The Fire Within: A Requiem for Katia and Maurice Krafft’, moet op het moment van schrijven nog een Nederlandse release krijgen, als die er al komt.

De documentaire bestaat – op een geanimeerde sequentie na – alleen maar uit archiefbeelden. Beelden die veelal door filmmaker Maurice Krafft zelf geschoten zijn. Hij was de filmer, zijn vrouw was meer van de foto’s. Hun lot – je hoeft internet er maar op na te slaan om dit te weten te komen, wordt al vrij in het begin door de voice-over van Miranda July (die overigens wel een love-it-or-hate-it-stem heeft) meegedeeld. Verder volgt ‘Fire of Love’ op redelijk chronologische wijze het levenspad van het bijzondere stel: hoe ze als kind afzonderlijk van elkaar gefascineerd raakten door vulkanen, hun meet-cute (al worden hier verschillende scenario’s toegepast) en hun gezamenlijke carrière.

Omdat hun beroep én hun relatie zo bijzonder was, kreeg het stel veel media-aandacht. In één tv-interview wordt hen gevraagd hoe vulkanen te categoriseren zijn en de reactie daarop maakt in één klap duidelijk hoe vooruitstrevend deze twee vulkanologen te werk gingen. Niks geen hokjes: elke vulkaan is anders en je kunt er geen stempel op drukken. Toch maakte het duo naarmate hun ervaring groeide – ze kwamen alleen naar de Alsace in Frankrijk terug voor het verwerken van hun geschoten materiaal tot films en boeken en later voor mediatournées of lezingen – een onderscheid: er zijn rode vulkanen (die met de bekende lavastromen), die ze vriendelijk noemden, en grijze vulkanen (de giftige, dodelijke vulkanen). Vanaf het moment dat ze ontdekten wat de verschrikkelijke gevolgen waren van zo’n uitbarsting besloten ze hun leven te wijden aan het bestuderen van deze vulkaanuitbarstingen, met als doel de mensheid te behoeden voor een volgende ramp door middel van educatie.

‘Fire of Love’ is een knap geproduceerde film, maar dankzij de adembenemende archiefbeelden stond de film sowieso al 1-0 voor. De geluidsmix is af en toe misschien wat té gemaakt, en ook de muziekkeuze is wat te clichématig. En de opbouw naar het onvermijdelijke eind, voelt met uitspraken over het accepteren van het risico van het vak, het volle leven dat Maurice geleid heeft, wat te geforceerd. Ook was het fijn geweest om méér van het werk van het koppel te zien: welke boeken hebben ze gepubliceerd, welke films, maar aan de andere kant: wellicht is dit ook niet het medium daarvoor. Sowieso is ‘Fire of Love’ leerzaam, een visueel feestje en een documentaire die je niet snel zult vergeten. Want wat ‘Fire of Love’ duidelijk maakt is de oncontroleerbare kracht van de natuur, de begrijpelijke aantrekkingskracht daarvan en hoe blij we moeten zijn dat het lot deze twee prachtmensen bij elkaar heeft gebracht. Met hun werk zijn talloze levens gered.

Bioscooprelease: 14 juli 2022
VOD-release: 11 november 2022 (Disney +)