Free Willy 3: The Rescue – Free Willy 3: De redding (1997)

Regie: Sam Pillsbury | 92 minuten | drama, avontuur, familie | Acteurs: Jason James Richter, August Schellenberg, Annie Corley, Vincent Berry, Patrick Kilpatrick, Tasha Simms, Peter LaCroix, Stephen E. Miller, Ian Tracey, Matthew Walker, Roger R. Cross, Rick Burgess, Roman Danylo, Michael Dobson, Keiko

De twee boezemvrienden Jesse (Jason James Richter) en orka Willy zien elkaar terug in het tweede vervolg op de succesvolle familiefilm ‘Free Willy’. Dit keer loopt Willy gevaar vanwege de illegale walvisvaart en is het aan Jesse om zijn vriend te redden.

Jesse is inmiddels een stuk ouder – bijna volwassen – en wijzer geworden en is duidelijk zijn probleemjaren ontgroeid. Hij heeft de ultieme vakantiebaan gescoord: hij gaat als onderzoeker meehelpen op de onderzoeksboot van oceanograaf Drew (Annie Corley) waar ook zijn oude vriend en mentor Randolph (August Schellenberg) werkt. Jesse moet flink zijn best doen om serieus genomen te worden door Drew en de overige bemanningsleden, maar wanneer het vermoeden rijst dat er op Willy en zijn troep gejaagd wordt verschuift de focus ietwat. Jesse en Randolph zetten natuurlijk alles op alles om er een stokje voor te steken.

De walvisvaarder wordt onder andere bemand door John Wesley (Patrick Kilpatrick), die zijn zoontje Max de fijne kneepjes van het vak probeert bij te brengen. In eerste instantie vindt Max (Vincent Berry) het allemaal erg stoer en interessant, maar wanneer hij merkt dat zijn vader, tegen wie hij erg opkijkt, op orka’s jaagt, krijgt hij zijn twijfels. Is het allemaal wel goed wat zijn vader doet? Als Max en Jesse gaan samenwerken, lijkt het wel in orde te komen voor Willy, zijn zwangere vriendin en de rest van de troep zwaardwalvissen.

In ‘Free Willy 3: The Rescue’ ontbreekt de spanning van het tweede deel, maar de film mikt dan ook minder op sentiment en nagelbijtende actie dan de eerste twee films dat deden. In tegenstelling tot de film waar het allemaal mee begon en het vervolg daarop spendeert de prachtige orka (ook al is ie voor een deel geanimeerd) in ‘Free Willy 3: The Rescue’ de meeste tijd in de ruimte waar het dier hoort: de oceaan. De kijkers krijgen wel weer de geijkte scènes van Jesse die in het water met zijn trouwe dierenvriend stoeit voorgeschoteld, maar het blijft tot een minimum beperkt en daarnaast dienen deze fragmenten het verhaal. Er blijft daardoor genoeg ruimte voor het creëren van een achtergrond voor de nieuwe personages. De relatie tussen Max en zijn vader komt dan ook ruimschoots aan bod en dat verhoogt de geloofwaardigheid en de betrokkenheid van de kijker. John is geen bad guy zoals je die zou kunnen verwachten in een familiefilm: hij heeft weliswaar een baan die ervoor zorgt dat een beetje dierenliefhebber het liefst een harpoen door zijn hoofd jaagt, maar zijn motivatie is wel een beetje te verklaren.

Op acteergebied valt er eveneens weinig op de film af te dingen: Jason James Richter en August Schellenberg zijn hun betrouwbare zelf en de nieuwe cast acteert ook solide. Vincent Berry is schattig, maar niet te; precies zoals je van een tienjarig jongetje mag verwachten. Het verhaal van ‘Free Willy 3: The Rescue’ is voorspelbaar, maar de film biedt voldoende kwaliteit en entertainment om de hele familie te vermaken.

Bioscooprelease: 8 oktober 1997