Garfield’s Pet Force (2009)

Regie: Mark A.Z. Dippé | 75 minuten | animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Frank Welker, Wally Wingert, Gregg Berger, Jennifer Darling, Greg Eagles, Vanessa Marshall, Neil Ross, Stephen Stanton, Fred Tatasciore, Ruth Zalduondo, Cathy Cavadini, Greg Finley, Jeff Fischer, David Michie, Paige Pollack

Garfield is misschien wel een van de bekendste katers ter wereld. De oranje, luie, lasagne-etende, nooit-op-dieet-willende viervoeter werd door Jim Davis in de jaren zeventig in het leven geroepen en verscheen sindsdien in talloze kranten, boeken en op merchandise, waarmee Davis’ bedrijf Paws Inc. jaarlijks miljoenen dollars binnenharkt. Garfields onverminderde populariteit leverde de kater twee bioscoopfilms op (deels live action en animatie) en een reeks direct-op-dvd produkties. Spin-off van de Garfieldstrip is Pet Force, waarin de figuren uit de oorspronkelijke strip in een alternatieve wereld wonen en superkrachten hebben. Garfield is Garzooka (met het lijf van Superman en het hoofd van Garfield een bizarre verschijning), hondje Odi is Odious, Nermal is Abnermal, Arlene is Starlena en Jon is keizer, die continu moet opboksen tegen de kwaadaardige Vetvix. ‘Garfield’s Pet Force’ is de eerste film waarin deze twee werelden bij elkaar komen. De geheel uit CGI bestaande film is in 2D en 3D op de markt gebracht.

Keizer Jon is nogal eenzaam en verlangt naar een vrouw. Wanneer hij onverwacht bezoek krijgt van Vetvix ziet hij in haar onmiddellijk een huwelijkskandidaat en binnen vijf minuten is de zaak rond. Vetvix heeft hele boosaardige plannen: zij wil van alle inwoners zombies – en dus haar slaven – maken. Garzooka moet dit zien te voorkomen, maar zijn collega’s van de Pet Force zijn ook al betoverd. Hij moet daarom naar de Cartoon wereld om Garfield & Co. op te zoeken, zij hebben namelijk hetzelfde DNA als de Pet Force en kunnen met een drankje dezelfde superkrachten verkrijgen. Zo hoopt Garzooka Vetvix te verslaan.

Het verhaal van ‘Garfield’s Pet Force’ ontstijgt nauwelijks het niveau van een gemiddeld programma dat op Cartoon Network te zien is. Aardig voor de doelgroep, maar je moet als volwassene wel een die hard Garfieldfan zijn wil je hier nog lol aan beleven. Hoewel, wanneer je hoopt nog iets van de oude Garfield – uit de strips, de tekenfilmserie of zelfs maar de eerste twee bioscoopfilms – terug te zien, moet je je verwachtingen flink bijstellen, want van de cynische, maandag hatende dikzak is niets te vinden. Humoristische scènes zijn er nauwelijks, eerder zal je kleuter op je schoot klimmen vanwege de spannende stukjes, met name de zombiescènes kunnen wat beangstigend overkomen voor kleine filmkijkers.

Wel aardig is het gegeven dat de twee werelden parallel naast elkaar lopen, die waarin Garfield woont en het stripboekuniversum, waar Keizer Jon regeert en Pet Force de boel in de gaten moet houden. Wanneer Garzooka naar de ‘echte’ wereld komt, leest Nermal hierover in het zojuist gekochte stripblaadje en zo komen ze erachter dat zij zelf de hoofdrol zullen spelen in het stripavontuur. Leuk gedaan. Overigens heeft Jim Davis zelf als scriptschrijver meegewerkt aan deze film, wat ongetwijfeld zijn weerslag heeft op de kwaliteit ervan.

De animatie kan er net mee door, maar de 3D effecten zijn niet om over naar huis te schrijven. Er zit één scène in die de moeite van het opzetten van het brilletje waard maakt, wanneer Garfield op de vlucht is. Maar van de 2D film krijg je waarschijnlijk minder hoofdpijn. Matige film voor volwassenen, net voldoende voor kinderen in de doelgroep.