Goodnight Mommy – Ich seh, ich seh (2014)

Regie: Severin Fiala, Veronika Franz | 95 minuten | drama, horror | Acteurs: Susanne Wuest, Elias Schwarz, Lukas Schwarz

De fantasie van een kind wordt over het algemeen als onschuldig, lieflijk en speels beschouwt. Maar niet in ‘Goodnight Mommy’ (‘Ich seh, ich seh’), hier leidt de fantasie uit het kinderbrein tot een gruwelijke wanorde. In een, overduidelijk door Haneke geïnspireerde psychologische thriller, weet het regisseurs- en schrijversduo Severin Fiala en Veronika Franz een voortdurend verhoogd hartritme te stimuleren. ‘Goodnight Mommy’ is een film vol verrassingen. In combinatie met de strakke cinematografie zorgt dit voor een mooi lesje misleiding.

De tweeling Elias (Elias Schwarz) en Lukas (Lukas Schwarz) wonen samen met hun moeder (Suzanne Wuest) in een afgelegen villa op het platteland van Oostenrijk. Nadat hun moeder terugkomt van een gezichtsoperatie ontstaat er wantrouwen bij de tweeling. Met een gezicht verpakt met de nodige pleisters en bandages schrikt haar verschijning überhaupt al af, maar wanneer ze ook is veranderd in een onverbiddelijke tiran weet de tweeling het zeker; dit is hun moeder niet.

Het spel dat de film speelt met haar kijker speelt is aardig. De gebrekkige informatie, die de film vrijgeeft, maakt het onmogelijk om de situatie, waar het gezin zich in bevindt, volledig te doorgronden. Toch legt ‘Goodnight Mommy’ genoeg broodkruimels neer om in de buurt van de rode draad te blijven. De kijker spartelt eigenlijk in een bad van onwetendheid waarin ze niet kan verdrinken.

Met een trage opeenvolging van shots en buitengewoon verfijnde composities wijkt ‘Goodnight Mommy’, in ieder geval op stilistisch gebied, af van de gangbare thrillers. De schitterende omgeving en het stijlvolle landhuis zijn een dankbaar decor voor de camera. Het valt bovendien te prijzen dat ondanks het mooie lage tempo van de film de spanning toch constant gehandhaafd wordt.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet – een op het oog onschuldig spelletje, maar in ‘Goodnight Mommy’ eindigt dit in een bloederig drama. De film verdrinkt gelukkig niet in een expeditie die slechts naar suspense leidt, in tegendeel, in een eigen stijl wordt ook het esthetische aspect meegenomen. Dit resulteert in een aantrekkelijke film die ook buiten het kamp van thrillerliefhebbers tot voldoening kan leiden.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 26 februari 2015
VOD-release: 25 juni 2015