Goodnight Mr. Foot (2012)

Recensie Goodnight Mr. Foot CinemagazineRegie: Genndy Tartakovsky | 4 minuten | korte film, animatie, komedie | Originele stemmencast: Corey Burton, Rose Abdoo

Genndy Tartakovsky, de regisseur van alle drie de ‘Hotel Transylvania’ films, maakte tussen de promotiewerkzaamheden van de eerste film in de reeks door tijd voor het maken van een geanimeerde korte film, die zich afspeelt voor de gebeurtenissen in ‘Hotel Transsylvania’.

Afgezien van een ‘knipper-met-je-ogen-en-je-mist-hem’ verschijning van Graaf Dracula heeft de film niet heel veel raakvlakken met de CGI-animatiefilms van Tartakovsky’s hand. Het verhaal speelt zich weliswaar af in het hotel, maar de toon en zeker de stijl wijkt af. De gepassioneerde filmmaker wilde per se een animatiefilm maken in de trant van Bugs Bunny en Daffy Duck. Het valt te prijzen dat de filmmaker de traditionele 2d animatiestijl een warm hart toedraagt. En ‘Goodnight, Mr. Foot’ doet ook zeker nostalgisch aan.

Verhaaltechnisch is het wat minder interessant. Bigfoot maakt een lange reis van Amerika naar het hotel van Graaf Dracula en tegen de tijd dat ie te voet de oceaan is overgestoken, is ie bekaf. Het enige dat hij wil is een hotelkamer en rust. Hij valt binnen no time als een blok in slaap, maar niet voordat een ijverige heks slash kamermeisje de nieuwe gast gespot heeft. Ze heeft direct haar zinnen gezet op het hem zo comfortabel mogelijk te maken, maar schiet in haar ambities haar doel voorbij.

Het is enigszins voorspelbaar, maar voor een kort filmpje als dit is het best grappig. En de uitsmijter is verrassender dan je vooraf verwacht. ‘Goodbye, Mr. Foot’ werd in de Verenigde Staten in beperkte release uitgebracht als voorfilmpje voor ‘Hotel Transylvania’ (2012) en verschijnt als extra op de blu-ray van ‘Hotel Transsylvanië 3’.

DVD-, blu-ray- en UHD 4K-release: 28 november 2018 (als extra op de DVD, blu-ray en UHD 4K-release van ‘Hotel Transsylvanië 3’)