De film van Dylan Haegens (2018)

Recensie De film van Dylan Haegens CinemagazineRegie: Dylan Haegens, Bas van Teylingen | 81 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Dylan Haegens, Nick Golterman, Rico Verhoeven, Patrick Stoof, Ilse Warringa, Djamila, Buddy Vedder, Sterre Koning, Marit Brugman, Bibi, Jochem van Gelder, Giel de Winter, Karen Damen, Peter Hoefnagels, Amir Motaffaf, Teun Peters, Kelvin Boerma, Teske de Schepper

Een film van een YouTube-ster: kan dat überhaupt iets zijn? Dylan Haegens durft de uitdaging aan en komt met zijn eigen film met de weinig verrassende titel ‘De Film van Dylan Haegens’, waarin hij ook weinig verrassend de hoofdrol speelt. Maar daar houdt het ook op met weinig verrassend, want de film is verrassend leuk.

In ‘De Film van Dylan Haegens’ maakt de kijker kennis met Haegens en zijn drukke leven als YouTube-personality en wat daar allemaal bij komt kijken. Zo hebben zijn onlinefilmpjes nogal wat voeten in de aarde en ook het bestieren van een tosti-restaurant slokt een deel van zijn tijd op. Tevens wordt IJsbrand geïntroduceerd, de “aartsvijand” van Dylan die hem zo veel mogelijk dwars wil zitten en na-aapt. Vanaf daar begint een avontuur waarbij Dylan al zijn volgers dreigt kwijt te raken door niet authentiek te zijn.

Het leuke aan ‘De Film van Dylan Haegens’ is dat Haegens ondanks zijn social media-sterrenstatus zichzelf niet al serieus neemt. Hij maakt zich niet groter of belangrijker dan hij is, een opmerking die nooit ver weg is als het over vloggers gaat, al is het maar omdat het medium vlog een bepaalde zelfimportantie in de hand kan werken. Dat Haegens daar minder aan lijkt te lijden blijkt bijvoorbeeld uit het gegeven dat hij min of meer de draak steekt met het feit dat al je volgers kwijt raken het ergste is wat je kan overkomen.

Ook hebben de acteurs zichtbaar plezier in wat ze aan het doen zijn en dat is vooral voelbaar bij zogenaamde slechterik IJsbrand, heerlijk gespeeld door Nick Golterman. Hij balanceert op het randje van een overtrokken parodie op een slechterik maar hij blijft altijd aan de goede kant. Eigenlijk de enige die echt over-the-top acteert is Patrick Stoof, een van de weinige professionele acteurs in het geheel. Maar zelfs dat stoort niet. De film kijkt lekker weg, heeft goede grappen en is daarnaast ook interessant als verschijnsel van de huidige tijd. Zo is de sneer naar televisie een mooie. Een groep mensen staan als levende ornamenten in het huis van IJsbrand een portret van hem te bewonderen. Als ze op lunchpauze mogen vraagt Dylan waarom ze dat doen. “We hebben allemaal bij de televisie gewerkt dus zijn we gewend om de hele tijd stil te staan” is dan een parel van een antwoord en typerend voor de slag die televisie lijkt te verliezen van sites als YouTube. Het is dan tenslotte wel een interessant gegeven dat Haegens met ‘De Film van Dylan Haegens’ een nieuwerwetse doelgroep weer enthousiast weet te maken voor een “ouderwets” medium als film.

Ton te Slaa

Bioscooprelease: 16 augustus 2018
DVD-release: 18 december 2018