Hampstead (2017)

Regie: Joel Hopkins | 102 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Diane Keaton, Brendan Gleeson, James Norton, Lesley Manville, Jason Watkins, Simon Callow, Alistair Petrie, Hugh Skinner, Phil Davis, Will Smith, Adeel Akhtar, Deborah Findlay, Rosalind Ayres, Brian Protheroe, Peter Singh

‘Hampstead’ gaat over twee buitenbeentjes van middelbare leeftijd, die elkaar door toeval ontmoeten en samen wellicht een nieuwe kans krijgen op geluk. De film is geïnspireerd door Harry Hallowes, bijgenaamd de ‘Hampstead Hermit’, die in 2007 een rechtszaak won en daarmee de rechten verwierf op een stuk grond in Hampstead Heath.

Diane Keaton speelt in ‘Hampstead’ Emily Walters. Zij is een Amerikaanse weduwe, die in een duur appartement in een mooie wijk in Noord-Londen woont. Ze is iets eigenzinniger dan haar snobistische buurvrouwen, met wie ze bevriend is, maar die ze eigenlijk niet echt mag. Het heeft er alle schijn van dat ze in deze kringen terecht is gekomen door haar man, die haar met flinke schulden heeft achtergelaten. Op aanraden van haar zoon bekijkt ze of ze misschien spullen kan verkopen en zo komt ze op de (gemeenschappelijke) zolder van het appartementencomplex uit. Één van de eerste dingen die ze opduikelt is een verrekijker en die gebruikt ze meteen. Op haar netvlies verschijnt dan die andere vreemde eend in de bijt uit de film: Donald Horner.

Donald (Brendan Gleeson) vertoeft al jaren in een zelfgebouwde hut op het stuk braakliggende grond tegenover het appartementencomplex waar Emily resideert. Hij is volledig selfsupporting, zo verbouwt zijn eigen groente en wast hij zich in de vijver. Hij moet echter het terrein verlaten, omdat de projectontwikkelaar vaart wil zetten achter de grote plannen die hij heeft met het terrein. Donald weigert natuurlijk, maar pas wanneer Emily zich met de zaak gaat bemoeien, lijkt hij kans van slagen te hebben.

‘Hampstead’ wordt overeind gehouden door het acteerwerk van Diane Keaton en Brendan Gleeson, die samen een voorspelbare, maar toch ontroerende en geloofwaardige romance beleven. Het is jammer dat de bijfiguren zo clichématig zijn uitgewerkt: vooral Emily’s vriendinnen zijn prototypes van de British upperclass, met een fantasie van nul komma nul en ze staan daardoor bij voorbaat al één-nul achter.

Typisch dat een film als ‘Hampstead’ die vooral gericht is op vijftigplussers bestaat uit elementen die zelfs jongeren al vaker hebben gezien. Je zou verwachten dat filmliefhebbers van middelbare leeftijd juist behoefte hebben aan frisse, originele invalshoeken, maar daarvoor zijn ze bij ‘Hampstead’ in ieder geval aan het verkeerde adres. Goed gemaakt, onderhoudend, maar vooral veilig en te lang.

Bioscooprelease: 17 augustus 2017
DVD-release: 8 februari 2018