Het leven van een loser: Een hondenleven – Diary of a Wimpy Kid: Dog Days (2012)

Regie: David Bowers | 90 minuten | familie, komedie | Acteurs: Zachary Gordon, Steve Zahn, Robert Capron, Devon Bostick, Rachael Harris, Peyton List, Grayson Russell, Karan Brar, Laine MacNeil, Connor Fielding, Owen Fielding, Melissa Roxburgh, Phil Hayes, Terence Kelly, Bronwen Smith, Alf Humphreys, Elise Gatien, John Shaw, Andrew McNee

De boeken van Jeff Kinney, onder de noemer “Diary of a Wimpy Kid” – en in het Nederlands als “Het leven van een loser” uitgebracht, vinden sinds de verschijning in 2009 gretig aftrek onder jeugdige lezers. Mede dankzij de grappige zwart-witte cartoons lezen de dagboekachtige belevenissen van Greg Heffley (Bram Botermans in de Nederlandse vertaling) heerlijk weg. Inmiddels zijn er al zo’n zestal boeken verschenen en de verfilming liet niet lang op zich wachten. Al in 2010 kwam de eerste film uit (in Nederland alleen op DVD) en een jaar later werd de sequel ‘Diary of a Wimpy Kid: Rodrick Rules’ gereleased. Met ‘Het leven van een loser: Een hondenleven’ (‘Diary of a Wimpy Kid: Dog Days’) is de eerste filmtrilogie compleet.

In ‘Het leven van een loser: Een hondenleven’ belandt Greg (Zachary Gordon) wederom in netelige situaties. Dat heeft hij meestal aan zichzelf te danken, hoe goed hij zijn plannetjes ook voorbereidt, maar wanneer hij op de laatste schooldag voor de zomervakantie eindelijk de moed bij elkaar heeft geraapt om het meisje van zijn dromen, Holly (Peyton List), te vragen of ze in zijn jaarboek wil schrijven, gooit de bel roet in het eten. Holly krijgt net niet de kans om haar volledige telefoonnummer te schrijven en dat is de eerste domper op Gregs vakantiepret.

Hoewel zijn ouders het liefst zouden zien dat hij de maanden dat hij vrij is buiten doorbrengt, bijvoorbeeld om te sporten, ziet Greg zijn ideale vakantie toch anders. Hij zou het liefst dag in dag uit binnen blijven om games te spelen. Maar wanneer zijn vader daar achter komt, is dat het einde van de pret. Hij moet van zijn vader (leuke rol van Steve Zahn) op scouting en zijn moeder (Rachael Harris) richt een boekenclub op voor hem en zijn klasgenoten (het eerste boek is nota bene “Little Women” van Louisa M. Alcott!). Gelukkig voor Greg is zijn vriendje Rowley (Robert Capron) lid van de Country club. Heeft Greg in eerste instantie nog zijn bedenkingen hierover, als hij ziet hoe het er daar aan toe gaat én dat Holly er ook dagelijks te vinden is, besluit Greg al snel dat hij voortaan elke dag met Rowley en zijn ouders meegaat. Tegen zijn ouders zegt hij dat hij er een baantje heeft, wat voor hen natuurlijk reden is om enorm trots te zijn. Maar of Greg zijn bedrog lang vol kan houden…?

‘Het leven van een loser: Een hondenleven’ is zonder meer veel leuker dan de eerste van de reeks. Greg is hier nog steeds erg egocentrisch, maar toch veel sympathieker. Zijn oprechte vriendschap met Rowley is hier grotendeels verantwoordelijk voor. De toon van de film is luchtig en Gregs belevenissen – net als in de boeken episodisch weergegeven –  zijn amusant. De meeste grappen komen uit de hoek ‘hoe maak je iemand belachelijk’ of het herkenbare ‘je dood schamen als puber’, maar het is nooit kwetsend, althans niet levensbepalend. Hoe vaak je bijvoorbeeld ook iemand hebt zien worstelen om zijn zwembroek terug te krijgen terwijl hij in het water ligt, het blijft komisch en ‘Het leven van een loser: Een hondenleven’ vormt daar geen uitzondering op. De film is een prettige aanvulling op het genre van familievriendelijke komedies. Nergens vernieuwend, maar dankzij de cast die inmiddels goed op elkaar ingespeeld is (vooral Zachary Gordon is gegroeid in zijn rol) en het gedegen scenario is het een film die je soms doet schaterlachen, maar in ieder geval gedurende de hele film door laat glimlachen.

DVD-release: 13 februari 2013