Hinterland (2007)

Regie: Geoffrey Boulangé | 29 minuten | korte film | Acteurs: Florence Darel, Maxime Morinière, Adrien Mienville

Op het IFFR in 2007 mocht filmmaker Geoffrey Boulange een Tiger Award in ontvangst nemen voor zijn korte film ‘Hinterland’, dat opgenomen werd in de adembenemende natuur van de Franse Pyreneeën. Een moeder trekt met haar twee zoons, David en Barthélemy, door het ruige gebergte en de camera voert de kijker mee. Wat het doel van de trektocht is, is en wordt niet duidelijk, maar dat doet ook niet ter zake. De kijker kan in prachtig breedbeeld, dat hier uitstekend tot zijn recht komt, genieten van het overweldigende landschap, met beekjes, bossen en rotsformaties. Het landschap speelt een haast even grote rol speelt als de drie hoofdpersonen. Bijna, want de onderlinge spanningen in het gezin borrelen aan de oppervlakte en je voelt je zelfs onbehaaglijk als je met de familieleden meereist. De ergernis die David voelt voor zijn jongere, en drukke, broertje; de moeder die probeert te fungeren als buffer en het haar jongens naar het zin wil maken… Het zijn voorbodes van een naderende climax.

Wanneer de moeder even gaat rusten op een grasvlakte, en vervolgens in slaap valt, loopt er een insect over haar heen. De jongens zijn dan al – in een vlaag van vriendschap die David voor zijn broertje tentoonspreidt – afgedwaald in het bos. Het onbehaaglijke gevoel stijgt, aangewakkerd door de sublieme soundtrack van de film, die met strijkers de sfeer versterkt. Wanneer de jongens een gewond paard vinden, dat op zijn zij ligt, vindt David dat ze het dier uit zijn lijden moeten verlossen. Wanneer de wakker geschrokken moeder op zoek gaat naar haar kroost, wordt ze opgeschrikt door het roepen van haar jongste zoon, die – naïef maar voor de kijker grappig – schreeuwt dat “David denkt dat hij dood gaat”. De sterk acterende Florence Darel, die de rol van de moeder vertolkt, weet de angst die haar personage voelt inleefbaar te maken. Tevens zijn haar gevoelens van onmacht ten opzichte van de eigengereide David geloofwaardig.

David neemt een beslissing die misschien zijn leven niet zal veranderen, maar die er wel voor zorgt dat hij zelfstandiger wordt. Daarmee hebben de makers – het script werd geschreven door regisseur Geoffrey Boulangé en Damien Goubeau – een originele insteek gevonden voor het alom bekende coming of age thema. Aanrader voor filmliefhebbers die graag films off the beaten track willen zien.