I Know Who Killed Me (2007)

Regie: Chris Sivertson | 101 minuten | drama, horror, thriller, misdaad | Acteurs: Lindsay Lohan, Julia Ormond, Neal McDonough, Bonnie Aarons, Michael Adler, Garcelle Beauvais, Art Bell, Stacy Daniel, Michael Esparza, David Figlioli, Amy Fuehrer, Jane Galloway Heitz, Spencer Garrett, Brian Geraghty, Cornelia Guest, Megan Henning, Jesse Hlubik, Gregory Itzin, David A. Kimball, Theo Kypri, Paula Marshall, Brian McNamara, Kenya Moore, Jennifer O’Kain, Michael Papajohn, Colleen Porch, Jessica Rose, Rodney Rowland, Donovan Scott, Marc Senter, Will Shaffer, Raha Sheik, Eddie Steeples, Thomas Tofel, David Weisenberg, Jason Wilburn, Kaitlyn Lee, Shay Astar, Debra Christofferson, Leslie Cohen, Clint Johnson, Michelle Page, Dan Walters, Tracey Evans, Stacy Lynn Gabel, Paul Grace, Kent Kasper

Voor het eerst waagt Lindsay Lohan zich aan het thriller/horrorgenre. Na het meer luchtige ‘Georgia Rule’ (2007) volgt het duistere ‘I Know Who Killed Me’ (2007). Je kunt haar hier paaldansend en strippend zien, ja, kleine meisjes worden groot. Alhoewel men dat al lang gezien had in alle roddelbladen waarin Lohan is verschenen. Eerdere films zoals ‘Confessions of a Teenage Drama Queen’ (2004) en ‘Mean Girls’ (2004) waren zeer makkelijk verteerbaar, deze film is dat zeker niet.

Het begint met flitsende beelden van een stripclub en dan zijn we ineens in een klaslokaal in New Salem waar de donkerharige Aubrey Fleming (Lohan) haar werk voorleest. Ze is een fantasierijke schrijver en je vraagt je af of de vertoonde beelden zich misschien in haar hoofd afspelen. Op school gaat het goed, Aubrey is een normale tiener met een vriendje en veel huiswerk. Maar er hangt een onheilspellende sfeer en die wordt nog onaangenamer wanneer een leerlinge dood wordt aangetroffen. Vingers en been zijn geamputeerd, het werk van een seriemoordenaar. Aubrey lijkt ook zijn slachtoffer te zijn geworden, maar ineens wordt ze verminkt gevonden op de weg. Eenmaal in het ziekenhuis beweert ze iemand anders te zijn dan Aubrey…

Mocht ‘I Know Who Killed Me’ (2007) als een B-film in de oren klinken, dan heb je het helemaal niet mis. De film is verwarrend en mysterieus, wat zeker in zijn voordeel zou kunnen werken. Zien we Aubrey’s hersenspinsels of zou er iets van waarheid in zitten? Maar dan moet er ergens wel een clou of korte uitleg zitten. Iets waardoor alles of in ieder geval veel op zijn plek valt. Een hoop vragen blijven echter onbeantwoord zoals de achtergronden van de seriemoordenaar en Aubrey. Dit is niet de beloning die de kijker verdient.

Voor de twist die de makers aan het einde hebben toegevoegd hadden ze de zaadjes beter tijdens de film moeten planten. M. Night Shyamalan is daar de meester in, in ‘The Sixth Sense’ (1999) en ‘The Village’ (2004). Er is in die films wel sprake van een duidelijke opbouw richting een misschien onverwacht einde. Hier rammelt de boel aan alle kanten, terwijl er een hoop potentie in het verhaal zit. Je wordt niet veel wijzer van ‘I Know Who Killed Me’, je wordt hooguit geshockeerd door de lugubere beelden vooral die wanneer Aubrey in de handen van de seriemoordenaar is. En de rollen die ze acteurs als Julia Ormond van ‘Legends of the Fall’ (1994) en Neal McDonough uit de tv-serie ‘Medical Investigation’ (2004) hebben bedeeld zijn karig. Wat ze te doen krijgen raakt je echter wel en Lohan acteert ook best aardig. Ze mag zich uitleven in een meer donkere rol als rokende stripper. Na alle lieve rollen is ze misschien niet zo overtuigend in deze hoedanigheid. Maar dat deert nog het minste. Een slecht script nekt deze film. Daar hoeft geen seriemoordenaar aan te pas te komen.

Sarita Koendjbiharie