Il caimano (2006)

Regie: Nanni Moretti | 112 minuten | drama, komedie | Acteurs: Silvio Orlando, Margherita Buy, Jasmine Trinca, Michele Placido, Giuliano Montaldo, Antonio Luigi Grimaldi, Paolo Sorrentino, Elio De Capitani, Tatti Sanguinetti, Jerzy Stuhr, Toni Bertorelli, Giancarlo Basili, Cecilia Dazzi, Luisa De Santis, Martina Iero, Valerio Mastandrea, Daniele Rampello

Nanni Moretti heeft met ‘Il caimano’ een ‘film in een film’ afgeleverd en het is de vraag of deze opzet geslaagd is. Het lijkt er soms meer op dat hij niet heeft kunnen kiezen welke plot hij echt wilde uitwerken: de aanklacht tegen Silvio Berlusconi (Berlusconi himself maar ook …) of het verhaal van een mislukte filmproducer Bruno Bonomo (Silvio Orlando). De titel ‘Il caimano’ betekent ‘de kaaiman’, metafoor voor Berlusconi, suggereert het eerste. Maar het verhaal van Bruno die geen film van de grond krijgt door gebrek aan geld, concentratie en scripts die de moeite waard lijken te verfilmen, is zeker zo belangrijk. Bruno zit dus zakelijk aan de grond. Maar ook privé gaat het slecht met hem. Hij ligt in een scheiding en zowel hij als zijn vrouw Paola (Margherita Buy) durven het hun kinderen niet te vertellen. Bruno’s hele leven gaat eigenlijk moeizaam terwijl (of misschien juist omdat) hij zo’n sympathieke man en lieve vader voor zijn twee zoons is. Maar Bruno is ook sullig en onbenullig en een meeloper en een psychische instorting nabij. Dit geheel in tegenstelling tot Silvio Berlusconi die strijdlustig zich een weg door het leven baant en alles naar zijn hand zet.

Teresa (Jasmine Trinca) heeft het tot haar doel gemaakt het script dat ze geschreven heeft te laten verfilmen. Dit script is een aanklacht tegen Berlusconi en zijn corrupte (omkoop)praktijken. Ze komt terecht bij Bruno die in eerste instantie niet eens door heeft dat het over Berlusconi gaat. Bruno is dan ook tot dan toe niet geïnteresseerd in politiek, daar heeft hij veel te veel fantasie voor en is hij ook te dromerig voor. Ook dit weer in tegenstelling tot Berlusconi die is zoals we hem allemaal kennen: uiterst geraffineerd.

In de film wordt veel gebruik gemaakt van authentieke archiefbeelden van Berlusconi. Aan het eind van de film zijn plotseling de rollen omgedraaid in tegenstelling tot de realiteit. Berlusconi (nu ijzersterk gespeeld door Michele Placido) wordt wel veroordeeld en Bruno en Teresa slagen erin hun film te maken. Deze film kwam drie weken voor de verkiezingen in Italië in de bioscoop afgelopen voorjaar. Gezien de uitslag van deze verkiezingen zou je deze film een succes kunnen noemen. Of het voor landen buiten Italië ook een interessante film is? ‘Il caimano’ is zoals gezegd door zijn opzet (film in een film) een rommelige film. Veel karakters en ontwikkelingen worden niet uitgediept of toegelicht. Het geeft wel een kijkje in de Italiaanse samenleving en het spel van Silvio Orlando en Michele Placido is om van te genieten.

Miranda van der Hoek

Bioscooprelease: 27 juli 2006