The Sentinel (2006)

Regie: Clark Johnson | 108 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Michael Douglas, Kiefer Sutherland, Eva Longoria, Martin Donovan, Ritchie Coster, Kim Basinger, Blair Brown, David Rasche, Kristin Lehman, Raynor Scheine, Chuck Shamata, Paul Calderon, Clark Johnson, Raoul Bhaneja, Yanna McIntosh, Joshua Peace, Simon Reynolds, Geza Kovacs, Danny E. Gonzales, Jude Coffey

De moord op beveiligingsman Charlie Merriweather (Clark Johnson) is duidelijk een roofmoord. Dat vindt althans de politie. Maar David Breckinridge (Kiefer Sutherland) die namens de Secret Service het onderzoek overneemt, prikt daar door heen. Als hij op grond van een overweldigende bewijslast kan concluderen dat Pete Garrison de eerste is in het lange bestaan van deze dienst die verraad pleegt, komt hem dat goed uit. Garrison was zijn beste vriend, maar Breckinridge weet zeker dat Pete een verhouding heeft met zijn vrouw en dat heeft hun vriendschap geen goed gedaan.

Garrison heeft inderdaad een verhouding met een getrouwde vrouw, maar niet met die van Breckinridge. Hij probeert uit alle macht zijn verhouding met First Lady Sarah (Kim Basinger) geheim te houden en de samenzweerders kunnen hem daardoor als afleiding gebruiken voor de werkelijke verrader binnen de dienst. Na Garrisons ontsnapping hebben zijn collega’s aan hem een formidabele tegenstander die velen van hen persoonlijk heeft opgeleid en hen daardoor altijd een stap zal weten voor te blijven. Bovendien zal het schieten op zo’n gewaardeerde collega en vriend niemand gemakkelijk afgaan.

‘The Sentinel’ is een snelle, spannende actiefilm over de mannen en vrouwen die waken over de veiligheid van de president en zijn vrouw. Het is een hechte groep mensen in snelle pakken en met dure zonnebrillen die gebruikmaken van codewoorden, oortelefoontjes en alle denkbare technische middelen om te voorkomen dat een van de vele dreigementen die er dagelijks aan het adres van de president worden geuit, ook werkelijk uitgevoerd worden. Ze dienen met overgave, zijn uiterst loyaal en zijn zelfs bereid hun leven te geven.  De film ontstijgt het niveau van een doorsnee thriller door het goede acteerwerk van met name Michael Douglas. Hij vertolkt op een ingetogen, melancholieke manier de geheim agent die zijn hele leven in dienst heeft gesteld van de president. Hij oogt lichtelijk vermoeid en is duidelijk toe aan zijn pensioen, maar als het moet, komt hij zo weer in actie en is hij vriend en vijand te snel af. Ook de rest van de cast overtuigt.

‘The Sentinel’ vertelt een verhaal zoals dat al heel vaak is verteld, maar op zo’n meeslepende manier en met zulke ervaren, goedspelende acteurs bij wie je in goede handen bent, dat het niet erg is om dat verhaal nog een keer te zien en daar vervolgens geboeid naar te kijken.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 31 augustus 2006