In the Line of Duty: The Twilight Murders – In the Line of Duty: Manhunt in the Dakotas (1991)

Regie: Dick Lowry | 96 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Christopher Rich, Michael Gross, Rod Steiger, Beth Fowler, Amy Wright, Henderson Forsythe, Brad Sullivan, Tony Higgins, Dan Ziskie, David Hart, Michael Doland, Madison Arnold, Kristin Griffith, Randal Patrick, Ray McKinnon, Ed Grady, J. Don Ferguson, Alex Van, Michael Genevie, Mert Hatfield, Edith Ivey, Jennifer Hale, David Dwyer, Suzanne Stewart, Larry Black, Afemo Omilami, Robby Preddy, Charlie Peterson, Melanie Ramsay, Ron Leggett, Wilbur Fitzgerald, Ken Strong, David G. Arwood, Ben Henderson, Charles Franzen, Pamela Garmon, Lonnie R. Smith, Michael H. Moss, Andy Stahl, Gary Bullock, Geoff McKnight

Om de normale burger wat meer inzicht te geven in de werkzaamheden van de FBI, heeft studio Concorde-New Horizons de ‘In The Line Of Duty’ serie opgezet. De reeks behandelt in speciaal voor de tv gemaakte films waargebeurde acties waarin de FBI een cruciale rol heeft gespeeld. Dat niet elke missie van de schimmige overheidsinstantie een succes is geweest, blijkt uit ‘The Twilight Murders’.

Rod Steiger speelt Gordon Kahl. De 63-jarige man oogt nogal broos, maar in werkelijkheid is hij een viriele senior met een behoorlijk verknipte gedachtegang. Kahl is een racist, godsdienstfanaat, schizofreen en wapengek in één. De vleesgeworden cocktail van fragiliteit en moordlust barst uit als de FBI hem op wil pakken, omdat hij opnieuw weigert zijn belasting te betalen. Kahl haat de overheid en uit protest betaalt hij niets, wat hem in het verleden al een gevangenisstraf heeft opgeleverd. Na een confrontatie met de plaatselijke politie slaat de oude man door en doodt hij een aantal agenten. Een klopjacht begint. Waar de FBI niet op gerekend heeft, is dat de streng-gelovige gemeenschap van Kahl veel sympathie heeft voor de oude man die het in zijn eentje opneemt tegen de politiemacht. De inwoners gaan dwars liggen en geven geen informatie over hun held vrij. Het is aan een norse FBI-agent (Gross) om de voortvluchtige crimineel op te pakken. Levend. Begin jaren 90 werd de reeks ‘In The Line Of Duty’ films ingeblikt, wat goed te zien is aan de decors en kledij. De serie ziet er behoorlijk gedateerd en amateuristisch uit. SWAT teams ogen onbeholpen, de FBI draagt ouderwetse regenjassen en de schurken is eendimensionaal en lekker herkenbaar aan hun foute smoelwerken. Zo ook in ‘The Twilight Murders’. In één oogopslag zijn de goeden van de slechten te onderscheiden. Handig voor de luie kijker die niet al te moeilijk vermaak wil zien. Vervelend voor de detectivefreaks die mee willen puzzelen naar mogelijke daders. Voor de actie hoef je deze film niet te bekijken, want het budget was duidelijk niet al te riant.

‘The Twilight Murders’ is een soort reconstructie van de Kahl-zaak zoals die heeft plaatsgevonden. Het mooie aan de film is dat de FBI er niet al te rooskleurig vanaf komt. Er zijn fouten gemaakt door de dienders en die krijg je ook te zien. Ook valt op hoe onsympathiek Gross de rechtschapen FBI-diender vertolkt: arrogant, bitter en stoicijns. Het beste dat de film te bieden heeft is Steiger. De acteur zet op onderkoelde manier een man neer die heel goed weet wat hij doet, maar tegelijktijd een soort kwetsbaarheid uitstraalt. Kahl is geen stereotype killer, maar een complex mens. De psyche van de ontspoorde bejaarde wordt niet uitgediept, maar door het sterke spel van Steiger kun je de onuitgesproken woorden zelf invullen.

‘The Twilight Murders’ moet het echt hebben van de grotere namen op de credits: Steiger en Gross dus. De rest van het acteergilde is behoorlijk slap bezig en speelt op de automatische piloot. Precies wat je mag verwachten van een tv-film dus. Een aardig filmpje, niet meer en niet minder. Zak chips erbij, drankje bij de hand en je hebt een geslaagde familieavond.