It Takes Two (1995)

Regie: Andy Tennant | 101 minuten | komedie, familie, romantiek | Acteurs: Kirstie Alley, Steve Guttenberg, Mary-Kate Olsen, Ashley Olsen, Philip Bosco, Jane Sibbett, Michelle Grisom, Desmond Robertson, Tiny Mills, Shanelle Henry, Anthony Aiello, LaTonya Borsay

Andy Tennant, voormalig danser en schrijver, regisseerde voorheen vooral televisieseries als “Ferris Bueller” en “South of Sunset”. Na zijn flop ‘The Amy Fisher Story’ met Drew Barrymore in de hoofdrol, keert hij het tij met de familiefilm ‘It Takes Two’. Een zoetsappig verhaal waarin de Olsen Twins, bekend van de serie “Full House”, volledig tot hun recht komen.

Op 9-jarige leeftijd is het voor Mary-Kate en Ashley Olsen de eerste keer dat ze in Nederland samen te zien zijn op het witte doek. Met hun eigenzinnige karakters, hun blonde haren en hun grote blauwe ogen vallen ze in de smaak bij elke filmliefhebber. In ‘It Takes Two’ spelen ze twee heel verschillende meisjes met een nog groter verschil in achtergrond. Beiden weten hun personages met veel overtuigingskracht neer te zetten.

Hoewel de tweeling het grootste deel van het verhaal op zich nemen, zijn de rollen van Kirstie Alley en Steve Guttenberg niet weg te denken. Alley (Look Who’s Talking Now), die de rol van maatschappelijk werkster Diana vervult, zet met haar vriendelijke maar ietwat gestreste uiterlijk een geloofwaardig personage neer. Ze laat de kijker in deze rol duidelijk zien hoe dankbaar een rol als maatschappelijk werkster kan zijn. Guttenberg (‘Three Men and a Little Lady’), die de rijke Callaway speelt, laat ook hier weer zien hoe goed hij met kinderen om kan gaan. Een drukbezette man, die door zijn baan meer dan eens de aandacht voor zijn dochter achterwege laat. Een beeld dat hij goed weet over te brengen op de kijker.

Het verhaal draait om twee identieke maar toch zeer verschillende meisjes die samenzweren om hun ouders bijeen te krijgen. Hoewel een soortgelijk verhaal vaker verfilmd is, krijgt de film door het aanstippen van de adoptieproblematiek toch een heel eigentijds tintje. De leidraad in het verhaal is vooral het contrast tussen arm en rijk. Geld maakt niet gelukkig is voor deze film zeker een uitgangspunt geweest. De rijke Alyssa die de warmte en aandacht van haar drukke en rijke vader Roger mist tegenover de arme Amanda, die niet weg wil uit het weeshuis door de overdaad aan aandacht die ze daar krijgt van Diana.

Een ouderwets getinte familiefilm met een eigentijdse wending. Niet verrassend, maar zeker een leuk verhaal voor het hele gezin.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 4 juli 1996