Jungle Shuffle (2014)

Regie: Taedong Park, Mauricio De la Orta | 81 minuten | animatie, avontuur | Originele stemmencast: Drake Bell, Brianne Brozey, Joey D’Auria, Jessica DiCicco, Chris Gardner, Eric Lopez, Michael McConnohie, Carol McFadden, Derek Stephen Prince, Eddie Santiago, Rob Schneider, Fred Tatasciore, Amanda Troop, Debra Wilson, Claire Chicha | Nederlandse stemmencast: Ralf Mackenbach, Murth Mossel, Pip Pellens, Marijke Helwegen

Animatiefilms zijn hip. De bioscopen worden bijna maandelijks bedolven onder nieuwe releases. ‘Jungle Shuffle’  moest het echter zonder bioscooproulatie doen en verschijnt in alle anonimiteit op dvd en Blu-ray. Terecht of niet?

In ‘Jungle Shuffle’ draait het om Manu en Sacha. Deze bontgekleurde wasbeertjes leven in het Mexicaanse regenwoud en smoorverliefd. Hun afkomst – zij is een prinses en hij straatarm – gooit echter roet in het eten.  Als Manu per ongeluk een belangrijk beeldje van de koning kapot maakt, wordt hij verbannen uit het regenwoud. Een jaar later is de onhandige wasbeer volwassen geworden en nog steeds hopeloos verliefd. Zijn ‘crush’  wordt echter gevangen genomen door menselijke stropers. Manu besluit haar te redden.

In deze tijd moet je iets bijzonders doen als je op wilt vallen met een animatiefilm. Omdat het aanbod zo groot is en de techniek niet stilstaat, zul je iets slims moeten bedenken. Een sterk verhaal, rake one-liners of state of the art animatie bijvoorbeeld. ‘Jungle Shuffle’ mist deze eigenschappen. De personages zijn niet onderscheidend genoeg en komen – ondanks het felle kleurgebruik – flets over.

Regisseursduo Taedong Park en Mauricio De la Orta scoort wel punten met de animatie. Het uitbundige kleurgebruik is aantrekkelijk en de personages zien er leuk uit. Van veraf tenminste. Als de personages in close up gefilmd worden, valt op dat de animatie en resolutie een beetje pixelig is. Het oogt onafgewerkt. Vergelijk het met een schilderij. Van een afstand erg fraai, maar van dichtbij valt vooral op hoe dik de verf op het doek gesmeerd is. Met een groter budget zouden deze oneffenheden weggepoetst zijn.

Dat deze film niet over een riant budget beschikte, is niet erg. Maar het gegeven dat er zo weinig aandacht aan het script is besteed, is pijnlijk. De boodschap dat het milieu beschermd – en niet verwoest –  moet worden, is duidelijk maar erg uitgekauwd. Eerder dit jaar vertelde ‘Rio 2’ al dezelfde boodschap. ‘Jungle Shuffle’  is een flauwe, gezichtsloze productie. Het publiek verdient beter. Zeker in deze tijd waarin animatiefilms bewijzen dat zowel jong als oud van het genre houden.

‘Jungle Shuffle’ verschijnt donderdag 27 november 2014 op DVD en blu-ray.