Kerity, het geheim van Eléonore – Kerity, la maison des contes (2009)

Regie: Dominique Monfery | 80 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie | Nederlandse stemmencast: Louis van Beek, Hein van Beem, David Cantens, Joost Claes, Lucas Dietens, Jeanine Geerts, Annelies Groeneveld-Keymeulen, Nathalie Haneveld, Sander de Heer, Lottie Hellingman, Dioni Jurado, Ine Kuhr, Lizemijn Libgott, Christa Lips, Marleen Maes, Nine Meijer, Leo Richardson, Daan van Rijssel, Wim van Rooij, Marlies Somers, Jaap Strijker, Timo Verbeek, Rob Verheijen

Lezen is toch wel een van de meest magische dingen die een mens kan doen. Een lezer kan een hele wereld scheppen in zijn fantasie. Of een auteur nu uitgebreid beschrijft hoe personages in zijn boek er uit zien en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt: de lezer is uiteindelijk de baas en bepaalt in zijn hoofd wat het uiterlijk is. Jonge kinderen die veel worden voorgelezen hebben een streepje voor: het verrijkt hun fantasie. Nathaniel, de zevenjarige hoofdpersoon in de prachtige animatiefilm ‘Kerity, het geheim van Eléonore’, is zo’n gelukkig kind: hij genoot elke zomer volop van de sprookjesboeken die zijn tante Eleonore hem voorlas. Nu zij is overleden moet hij het zonder deze voorleessessies doen en dat valt hem zwaar. Het huis dat zijn ouders van tante geërfd hebben, zodat ze de zomers aan de kust kunnen blijven doorbrengen, voelt leeg zonder haar aanwezigheid. Nathaniel kan zelf nog niet lezen. “Ik ken wel alle letters van het alfabet hoor!”, zegt hij boos tegen zijn zusje Angelica, als zij hem weer eens plaagt met dit onvermogen.

De bijna honderdjarige Eleonore was dol op Angelica en Nathaniel en laat hen beiden iets na. Angelica krijgt een mooie porseleinen pop en Nathaniel krijgt de sleutel van de geheime kamer. “Ooit kom je te weten wat er zich in die kamer bevindt,” hij hoort het haar nog zeggen. Maar valt dat even tegen: de geheimzinnige kamer is een bibliotheek! Nathaniel gaat teleurgesteld slapen en die nacht beschadigt een vallende boomtak door noodweer het dak van het strandhuis. Omdat Nathaniels ouders deze onvoorziene reparatiekosten niet zomaar kunnen ophoesten, betwijfelen ze of ze het huis wel kunnen houden. Omdat het kleine jongetje koste wat het kost wil dat het strandhuis in hun bezit blijft, biedt hij aan dat zijn ouders dan maar de boeken uit de bibliotheek moeten verkopen aan de louche handelaar die vrijwel direct na hun aankomst in het huis al poolshoogte kwam nemen. Maar Nathaniel weet op dat moment nog niet dat er eigenlijk iets van hem verlangd wordt: de sprookjesfiguren uit de boeken van tante Eleonore kunnen namelijk tot leven komen en hun boeken verlaten! Als Nathaniel niet voor twaalven de magische spreuk uit de bibliotheek opleest, en zo bewijst een waardige opvolger van tante Eleonore te zijn, verdwijnen de sprookjesfiguren voorgoed! Bijkomende complicatie is dat de boze fee Nathaniel zo klein tovert als de sprookjesfiguren en de boeken van de bibliotheek worden verplaatst naar het magazijn van de onbetrouwbare verkoper…

‘Kerity, het geheim van Eléonore’ is een waanzinnig mooi vormgegeven animatiefilm. Het is een tot leven gekomen prentenboek, wat niet zo vreemd is als je bedenkt dat één van Frankrijks bekendste (kinder)boekenillustratrices Rebecca Dautremer verantwoordelijk is voor de beeldschone 2D tekeningen. Dankzij een slimme filmtechniek weet regisseur Dominique Monféry het effect van Dautremers gedetailleerde tekeningen ten volste te benutten. De figuurtjes zijn bijzonder charmant en de warme kleuren zijn een lust voor het oog. Zeker als volwassene die alle sprookjesfiguren zal herkennen (waarschijnlijk in tegenstelling tot de jongste kijkers) is het een feest om de kleine Nathaniel te zien groeien in zijn taak.

Dat het verhaal, ontdaan van alle specificaties, niet meer is dan een eenvoudige missie, waarbij de hoofdpersoon een opdracht uit moet voeren nadat hij enkele obstakels heeft overwonnen, doet niets af aan de kwaliteit van dit animatieavontuur. Er zit voldoende vaart in, het is meeslepend (voor kinderen onder de zeven à acht jaar wellicht soms iets te spannend) en de film ademt fantasie uit. Goede kans dat de makers vroeger veel voorgelezen zijn…

Monica Meijer

Waardering: 4

Bioscooprelease: 4 november 2010